Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemvändarhundar, någon som känner till denna typ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hemvändarhundar, någon som känner till denna typ?

Har ett par hemvändarhundar vi ärvt av farmor, så mycket har jag lyckats luska ut.
    Det är ganska komiskt faktiskt, då släkten i alla år gått förbi dem i hyllan å mumlat om, ja joo dom är värda dom!
    Men nu när det kommer till kritan så har ingen minsta aning vad dom är värda eller var de kommer ifrån.
    Har hittat info om Beswick-hundarna, men de liknar inte riktigt dem, och jag hittar inga stämplar i botten.
    Skulle vara jättekul om någon kunde berätta lite om dessa, så man kan slå släkten på fingrarna
    Click image for larger version

Name:	DSC00001.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	657275Click image for larger version

Name:	DSC00002.jpg
Views:	1
Size:	60,5 KB
ID:	657276

Hej o välkommen till PES!

Googla på risgrynspudlar, så får du upp massvis med bilder.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Varför gå över ån efter vatten....

Hello,
      Fina jyckar, Staffordshire, men jag har aldrig hör uttrycket hemvändarhundar (även om ja kan gissa vad man syftade på).
      Dina pudlar ser att vara från tiden, sent 1800-tal, men i god kondis. Ganska vanliga eftersom svenska sjömän köpte sovenier i engelska hamnar. Ganska mycket kan du läsa på den här tråden. Borta bra men hemma bäst...

Hur höga är vovvarna? So long...

Comment

Tack för välkomnandet!
        Åh, ja jag kom nog in på fel spår med googlandet, började på "porslinshundar" och leddes sen mer in på beswick-spåret, risgrynspudlar är alltså en mer korrekt benämning på dom då förstår jag
        Ja hemvändarhundar var det någon som kallade dem på en sida jag hittade, så då började jag googla på det istället och kom ännu längre bort från det rätta.

Googlat som en galning, och så räcker det med en liten post på rätt ställe med rätt människor närvarande, och så har man plötsligt svar på alla sina frågor. Tusen tack, och för länken också. Tror jag kommer veta allt om dessa när jag tagit mig igenom den tråden

Hmm, ja de är väl en 20-25cm höga skulle jag tro.
        Hittade ett par auktioner med liknande klubbade för 400-700kr. Runt däromkring jag bör lägga mig isåfall?

Comment

Kärt barn har många namn!

Hej!

Hemvändarhundar, fönsterhundar, spiselhundar, rishundar, risgrynshundar, sjömanshundar, ja det finns många namn på dessa charmiga individer men mest korrekt är väl ändå staffordshirehundar.

De hundar du visar upp liknar ett par jag har hemma som är cirka 18 cm höga. De är tillverkade runt 1860. Värdet varierar. I en "fin" antikaffär är priset ofta flera tusenlappar, men då blir de heller inte sålda. På Tradera är intresset just nu ganska lågt för Staffordshire, man vill helst ha grejerna gratis verkar det som. Du kan säkert få cirka 500 kr på Tradera. Har du tur kan det bli mer. För en samlare kan värdet vara cirka 1000 kr om man är ute efter just den "modellen".

Bättre att behålla dem tycker jag!

Comment

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
            Hej!

Hemvändarhundar, fönsterhundar, spiselhundar, rishundar, risgrynshundar, sjömanshundar, ja det finns många namn på dessa charmiga individer men mest korrekt är väl ändå staffordshirehundar.

De hundar du visar upp liknar ett par jag har hemma som är cirka 18 cm höga. De är tillverkade runt 1860. Värdet varierar. I en "fin" antikaffär är priset ofta flera tusenlappar, men då blir de heller inte sålda. På Tradera är intresset just nu ganska lågt för Staffordshire, man vill helst ha grejerna gratis verkar det som. Du kan säkert få cirka 500 kr på Tradera. Har du tur kan det bli mer. För en samlare kan värdet vara cirka 1000 kr om man är ute efter just den "modellen".

Bättre att behålla dem tycker jag!

Ja, jag håller med, Staffordshirehundar låter definitivt bäst å snofsigast
            Ja dom ligger ju nerpackade för tillfället så har inte möjlighet att mäta dem, men dom kan mycket väl vara 18cm höga.
            Blir nog tyvärr att jag säljer dem ändå, med resten av sakerna från ett dödsbo, då vi är 4 syskon som delar och ingen egentligen är jätteintresserade av dom, men nu slipper jag bli blåst iallafall, då vi alla trodde de var som vilket kina-porslin som helst. xd

Comment

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg

De hundar du visar upp liknar ett par jag har hemma som är cirka 18 cm höga.
              Fantastiskt ögonmått du har, måste jag säga! 17cm höga nu när jag mätte dem

Comment

Ursprungligen postat av nissenissen Visa inlägg
                Fantastiskt ögonmått du har, måste jag säga! 17cm höga nu när jag mätte dem
                Hallon, Visst har Staffis bra ögonmått, men hon kan det här med storlekarna som följde ganska bestämda regler. Om du mäter båda jyckarna ska du finna att hannen är högre än honan, då är det ett äkta par. So long...

Comment

Working...
                X