Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska sälja, men vet inte något om värde på denna servis!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ska sälja, men vet inte något om värde på denna servis!

Hej hej!
    Jag har ärvt en servis från min farmor, jag vet inget om den förutom att det fiins stämpel (korsade svärd: Rosenthal) det står dessutom Bavaria Versailles Pomona. Jag har en hel del tallrikar, serveringsfat, assietter osv, men jag har ingen aning om dess värde. Har försökt googla runt, men inte blivit klokare av det. Click image for larger version

Name:	IMG_1931.jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	657204

Hoppas jag lyckades lägga upp bilden som omfattar en del av möstret samt stämpeln på undersidan.

Vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning Marit

Hej och Välkommen till PES!

Prova att Googla på Rosenthal Pomona så kommer det upp en hel del slutpriser från auktioner.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Jag har som sagt försökt googla runt, men jag kanske söker på fel sätt, för just några priser hittar jag inte. Har även mailat Rosenthal, men inte fått något svar av dem , så jag är lite lost.

Tack för svar dock=)

Comment

Hallon,
        Här lite info... so long...

4 000:- 5 000:-
        Servis från Rosenthal, modell Maria Björnbär. Aldrig använd.

Nypris nedan enligt royaldesign.se:

12st Maria Tefat 4 låg 14 cm (160 kr/st)
        12st Maria Tekopp 4 låg 20 cl (250 kr/st)
        12st Maria Assiet 17 cm (175 kr/st)
        1st Maria Gräddkanna 17 cl (380 kr)
        1st Maria Sockerskål 27 cl (490 kr)

Nypris: 7 890kr (Totalt).

Comment

En servis såld på Lauritz http://www.lauritz.com/da/auktion/rosenthal-pomona-spisestel-65/i1247915/?now=1364900530595
          Ytterligare en https://auctionet.com/sv/34072-matservis-porslin-69-delar-pomona-rosenthal-1900-tal

Flertalet har sålts på Metropol, du kan se slutpriserna på http://www.auktionsprisbanken.se/default.asp

Ursprungligen postat av marit76 Visa inlägg
          Jag har som sagt försökt googla runt, men jag kanske söker på fel sätt, för just några priser hittar jag inte. Har även mailat Rosenthal, men inte fått något svar av dem , så jag är lite lost.

Tack för svar dock=)
          I’m a real mean bitch!

Comment

Tack alla så jättemycket för svaren, nu har jag i alla fall lite hum om saken =)

Ni som har en del erfarenhet, vilken är bästa siten att lägga ut annons på porslin? Blocket? Tradera?

Mvh Marit

Comment

Med tanke på att auktionshusen ska ha sina procent och avgifter, blir det egentligen inte mycket över till börsen.

Här är en annan post, som gick på Tradera den 12 februari. 12 matttalrikar (varav en naggad) för 500:-.

Det tycker jag är bättre betalt i jämförelse med slutpriserna i Marias länkar.
              Att dela upp servisen i poster ger nog bäst utdelning för Din del, för de flesta vill nog helst komplettera - inte sätta bo.

Så ja, jag röstar på Tradera.
              Last edited by Gideon; 2013-04-02, 18:29.

Comment

Hallon,
                Jo men visst, Tradera. Om du har tid över. Plåta, skriva, lägga in, svara på frågor, bekräfta, packa, boka och vänta.
                Köparen betalar för frakten, ca 70:- per post.
                Har aldrig sålt på Tradera, men väl köpt. Enklare kanske att lämna in eller att sälja till en bra handlare? Det är aldrig gratis att sälja.
                So long....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallon,
                  Här lite info... so long...

4 000:- 5 000:-
                  Servis från Rosenthal, modell Maria Björnbär. Aldrig använd.
                  Vet inte om prisjämförelse med Maria björnbär är riktigt relevant i sammanhanget. Maria björnbär är nog mer uppskattad och välkänd.

Comment

Hallon,
                    Kopierade i krånglet fel fel. Sorry och so long...

Comment

Hade för ett tag sedan två ärvda serviser från Royal Copenhagen som skulle säljas. Först sålde jag kaffeservisen. Delade upp den i lagom stora "potter" och sålde på Tradera. Mycket jobb blev det, ville ju få fina foton, måste skaffa kartonger, måste packa väl, många vändor till Schenkerombudet med paket eftersom kunderna betalade vid så olika tidpunkter... Sedan oron för att porslinet ändå skulle gå sönder under frakten.

Även om det, på Tradera, inte är säljarens ansvar om något skulle gå sönder vid frakten så är det ju ändå jag som säljare som packat varorna. Då känner i alla fall jag ett visst ansvar för paketet.

Sedan hade jag också en matservis som skulle säljas. Den var av äldre årgång och det skulle därför vara väldigt svårt att komplettera eventuella sönderslagna delar. Valde därför Lauritz.com för första gången. Visserligen tar de 12% (?) i provision, men Tradera är inte heller gratis. Allt gick mkt smidigt, lämnade in servisen, ut på nätauktion samma dag och en vecka senare var auktionen klar och jag slapp bekymra mig om frakt o packning.

När det gällde dessa två auktioner så tycker jag nog att slutpriserna på båda motsvarade våra förväntningar med råge.

Om jag skulle göra om det hela idag skulle jag, just eftersom det gäller större ömtåliga saker, sälja båda serviserna via Lauritz.

Comment

Antikvärlden skriver idag om att sälja serviser. http://www.antikvarlden.se/hall-koll...?article=26939

Comment

Working...
                        X