Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs Servis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höganäs Servis

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	34,0 KB
ID:	656996

Hej, jag lyckades inte förstå hur man börjar nytt ämne så jag ställer min fråga här. Från vilken tid är denna och vad kan den heta? Det är Höganäs keramik och stämpeln har ett AJ samt stoneware.

Kan det verkligen vara sextiotal? Det ser liksom åttiotalsful ut.

Ursprungligen postat av Tant Eva Visa inlägg
    [ATTACH]131590[/ATTACH]

Hej, jag lyckades inte förstå hur man börjar nytt ämne så jag ställer min fråga här. Från vilken tid är denna och vad kan den heta? Det är Höganäs keramik och stämpeln har ett AJ samt stoneware.

Kan det verkligen vara sextiotal? Det ser liksom åttiotalsful ut.
    När Lisa Larson hade slutat på Gustavsberg 1981 blev hon frilans och gjorde arbeten även åt Höganäs. Så 1980-tal bör det vara men något namn känner jag inte till.

Starta nytt ämne är inte så svårt . Det finns en ruta på första sidan i varje ämne som man kryssar i. "Posta nytt ämne" - uppe till vänster.
    Last edited by Lars M; 2013-03-17, 16:48.

Comment

Tack! Kul att det var Lisa Larsson. Jag hann läsa på en hel del om Höganäs i jakten på var i tiden denna servis hör hemma. Det skulle vara roligt att se bilder på andra servisdelar. Kan det ha funnits andra färgställningar?

Comment

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	546528

Om jag förstått rätt användes denna stämpel fram till 1967. Då borde det handla om en sextiotalsservis. Vad tror ni?

Comment

Ann Jansson Matilda

Det känns lite konstigt att svara sig själv. Men nu tror jag ha funnit svaret på sid 100 i Höganäsboken. Där står om Ann Janssons första servis på Höganäs."en servis som gjordes i två färgställningar, Johanna och Matilda, blå/vit resp brun/vit, direkt på den ofärgade stengodsmassan. Med undantag för flatgodset utformades delarna med en mjukt taggad dekorbård i lågrelief, nästan lik en spetskant." Marie Rehnberg, Höganäs Keramik.

Comment

Working...
          X