Tyskland eller Österrike-Ungern är gissningsvis din vas ifrån och tillverkad någon gång under 1910-talet. Den är kallmålad och 1651 är ett artikel- eller formnummer. Det blir förmodligen hart när omöjligt att kunna bestämma närmare vilken tillverkare det rör sig om.
SKa den inte försöka efterlikna någon "morisk" (främre orienten eller nordafrika) urna i metall? Den typen av objekt var populära på 1800-talets slut, särskilt i de övermöblerade s.k. herrummen eller rökrummen i orientalisk stil.
Instämmer i Peters omdöme, men samtidigt kan jag inte komma ifrån känslan att den är tillverkad under de "krisår" som rådde hos många keramiktillverkare strax före och under första världskriget.
Då sinade förråden av glasyrpulver, färgämnen och andra råvaror, av olika anledningar som importstopp till exempel.
Södra Tyskland/norra Italien tycker jag passar rätt väl som tillverkarområden.
Det har du rätt i. Ett bra exempel är Lobmeyers orientaliserande glasföremål men de börjar tillverkas i slutet på 1870-talet så frågan är om den kallmålade vasen är samtida med dessa. Det är ju en avsevärd skillnad i jämförelse med lyxobjekt i glas, men likheter finns.
Sen har vi också de gammalnordiska varianterna från Michael Andersen på Bornholm. Också de kallmålade, och jag har haft sådana i händerna flera gånger - även de i samma skick som amforan här, starkt avflagnad bemålning.
Kan tillägga att på nedre halvan av vasen, så är det små runda infällningar i en grön mörk färg. Dock inte en enda som är identisk med någon annan! Börjar bli intressant med all den information som ni har gett mig angående objektet
Comment