Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mor-barn figurin i okänt material, nån som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mor-barn figurin i okänt material, nån som vet?

Hej alla!
    Hittade denna lilla figurin på en loppis i Siljansnäs.Kan inte avgöra vad det är för material men ser nästan ut som nån lättare sten eller keramik. Höjden är 16 cm och den väger 260g. Det finns ingen signatur eller stämpel på den. Är det någon som kan säga vad den är gjord av och eventuellt av vem? Tycker mig känna igen den så jag tror det finns något liknande men i större format?
    Hälsningar nyfiken Pirraya..
    Bifogade filer

Jag tror den är från Afrika och gjord i sten, soapstone, vilket verkar vara täljsten på svenska.

Jag har en liknande här hemma, den är köpt i Kenya. Såg många sådana skulpturer när jag var där, de är vanliga souvenirer, och figurerna brukar vara så där liksom förenklade och släta och hålla i varandra på olika sätt. Du kan bildgoogla "carved soapstone Africa" så får du upp en del.

Comment

Tusen tack!

Ursprungligen postat av Grejer Visa inlägg
      Jag tror den är från Afrika och gjord i sten, soapstone, vilket verkar vara täljsten på svenska.

Jag har en liknande här hemma, den är köpt i Kenya. Såg många sådana skulpturer när jag var där, de är vanliga souvenirer, och figurerna brukar vara så där liksom förenklade och släta och hålla i varandra på olika sätt. Du kan bildgoogla "carved soapstone Africa" så får du upp en del.
      Det är helt rätt! Visst är det täljsten från Afrika, googlade och det fanns ju hur mycket liknande som helst =) Då var det ett bra impulsköp, jag har ett Afrika-inspirerat vardagsrum.. =) Stort tack för tipset, jag hade nästan gett upp hoppet..
      //Pirrayan

Comment

Working...
      X