Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens loppisfynd-vas m.rinnglasyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens loppisfynd-vas m.rinnglasyr

Den här fyndade jag på min loppisrunda idag.Finns ingen annan märkning än B12 undertill.Vasen är 30cm hög.
    Vore kul om någon visste något om vasens ursprung.Det finns ju många kunniga keramikvänner här på forumet.Flytta gärna på mitt inlägg om det finns en passande tråd att lägga det under.
    Måste tyvärr säga att det är otroligt segt o tidsödande att söka på PES .Tar ju en evighet att titta igenom trådar med många svar....synd för det finns så mycket kunskap o bra bilder samlade här.

Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	651982

Name:	006.jpg
Size:	68,8 KB
ID:	651983

Om vasen vet jag inget men måste hålla med dig om att viss data tar evigheter om inläggen är många. Segt!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jättefin vas som känns 1910-tal och då kanske, kanske Andersson & Johansson. Fotringen och stilen på numreringen känns
      likt de äldsta A&J. Titta på min bild och jämför, gå gärna in på bifog tråd och botanisera där.http://precisensan.com/antikforum/sh...mp%3Bjohansson
      Bifogade filer

Comment

Underbar vas som säkert är en AJ, nu rinner snålvattnet!

Comment

Jomenvisst verkar min vas höra hemma i det här fina sällskapet.Flera av glasyrerna liknar absolut den som min vas har.Bokstaven o siffran stämmer ju också in men tyvärr saknas minsta tillstymmelse till stämpel i godset.Tackar så hemskt mycket för länken
          Fasen också,hade tänkt sälja den men nu har den hittat sin plats här hemma...

Name:	007.JPG
Size:	98,1 KB
ID:	539593

Comment

Ahh! Oj.
            Det där kallar jag för VAS. Med eftertryck.
            Sannerligen vacker, och är vad man kan kalla starkeldsgods. AJ är mycket het här, men jag undrar om botten är så blank som det verkar vara på bild?

Den läckra, antika kannan har Du väl visat tidigare? Det finns stora likheter med den från Gestrikland i annan tråd.
            Last edited by Gideon; 2012-09-20, 18:40.

Comment

Halloj Gideon,kul att du uppskattar min vas!!
              Bilden av undersidan är nog lite missvisande,själva bottenringen har lite slitage men i mitten är den faktiskt ganska blank.Vasen är i mycket fint skick måste jag påstå.Har nog stått i skamvrån en stor del av sitt liv ,kanske inte alla som uppskattar rinnglasyr

Jo kannan har jag visat tidigare under kategorin allmoge,katten har också varit med under Tillingetråden.Tycker att de utgjorde ett fint litet keramikstilleben tillsammans

Comment

Det är just det, att botten är glaserad, vilket jag inte har sett på de tidiga AJ-föremålen från början va 1910-talet.
                Men inget ska tas för givet, vilket också botten på den här MB-influerade vasen visar:

Det är fullt möjligt att Din vas kan ha deltagit på Baltiskan 1914.

Stillebenet blev mycket stämningsfullt. Det är fotat med känsla.

Comment

Working...
                X