Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mugg med hjulångare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mugg med hjulångare

För mig känns den mycket Rörstrand...........men, men. Kan den vara engelsk också måntro? Symboliken med ångaren och segelfartyget känner man ju igen, den nya och den gamla tiden mötas. En bamse till hjulångare och en liten skonert (möjligen). Enda märkning, djupstämplat E2 och 2.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2012-06-19, 17:12.

Hallå Snubben,
    Som självutnämnd expert på nautiska prylar säger jag Gustavsberg, om muggen nu är svensk? Har några liknande i väldigt snarlik
    färg och glasyr. Mina är 15 cm höga och har samma form. Din är väl lite kortare i växten och annan hänkel?

Gissar då på England. Hjulångaren bör vara Victoria and Albert, byggd 1843, samma skepp som på min mugg. I förgrunden America som vann cupen 1951.

En av muggarna är djupstämplad GB PE-3 och den andra GB L9-3 om det nu kan vara en ledtråd. Gammal bild för dokumentation bifogas. So long...
    Bifogade filer

Comment

Höjd 11cm och diameter 10cm, så det är en liten kraftig sak. Gustavsberg kan det förstås också vara,
      utan djupstämpel blir det ju svårare. Hoppas Peter S tittar in.
      Last edited by prylsnubben; 2012-06-19, 21:47.

Comment

Din mugg, prylsnubben, ser ju som en specialversion av Rörstrands "Tärna" som tillverkades under åren 1911-27 i flintgods.
        Peter S. får spinna vidare.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Din mugg, prylsnubben, ser ju som en specialversion av Rörstrands "Tärna" som tillverkades under åren 1911-27 i flintgods.
          Peter S. får spinna vidare.
          Eller tidigare från Göteborgs porslinsfabrik............

Comment

Hallå Snubben,
            Jo, tärnorna är väldigt snarlika. Har du sett den här tråden? So long...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...kXulsfPvcjR-uA
            Bifogade filer

Comment

Om den inte är märkt så behöver man göra jämförande studier för att komma fram till rätt fabrik. Storlek, formen på handtaget, beteckningen i botten mm... Själv vågar jag inte gissa.

Comment

Säkert som amen i kyrkan, det lite speciella handtaget borde vara en bra utgångspunkt...................

Comment

Working...
                X