Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gabriel? drakfat - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gabriel? drakfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gabriel? drakfat

Hej!
    Det fatet har jag haft i "100 år", nu är det dags att kolla upp tillverkaren
    Är det Gabriels keramik ca 50 talet? Vet ni vem som är formgivare?

Tacksam för all hjälp!

bonnie
    Bifogade filer
    Last edited by bonnie; 2012-05-13, 14:07.

Gabriel Burmeister kan mycket väl formgivaren, med tanke på den tidigare Tillingefabrikens håg till reliefer på servisdelar och trådfat.
    Men stämpeln är rätt sen, från slutet av 1950-talet och framåt, så osvuret får vara bäst - så länge det inte kommit ut någon bra bok om Gabriel keramik, med redovisning av alla konstnärer och medarbetare.
    Det är hög kvalitet på Ditt presenterfat, så i Dina kläder skulle jag behålla den tillsvidare.

Här är ett annat fat med samma motiv:

Comment

Tack så mycket för ditt svar, Gideon.
      Fatet är mycket fint,har köpt det för 10 år sen för 400 kronor och tänker absolut inte sälja det!
      Funderade bara lite om bakgrunden och eventuell placering här hemma. Just nu har jag fatet på ett litet bord i vardagsrummet nr 2. Kanske ska flytta det lite högre upp med tanke på mina feta och vilda katter

hälsningar bonnie

Comment

Flyttar du upp det så syns de otroligt vackra "fötterna" på fatet bättre i o f s Kan vara kul med ett nytt perspektiv ibland även om draken är den som är tänkt att ha huvudrollen.

Comment

Ursprungligen postat av Beatas Visa inlägg
          Flyttar du upp det så syns de otroligt vackra "fötterna" på fatet bättre i o f s Kan vara kul med ett nytt perspektiv ibland även om draken är den som är tänkt att ha huvudrollen.
          Jaaa!!!

Comment

Working...
          X