Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mopsig sparbössa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mopsig sparbössa

Den här vovven har funnits till så länge jag kan minnas. Den fanns hos min farmor, jag tyckte den var så fin och önskade hett att den var min. Vågade inte tigga, men om jag hade gjort det tror jag nog min snälla farmor hade gett den till mig. Tur hon inte gjorde det, för då hade jag väl älskat ihjäl den, liten som jag var. Men nu är den min, hel och fin, som arvegods via min pappa.

Den fanns alltså på 40-talet, men var kanske lite ålderstigen redan då. Antagligen ingen ovanlig sak, så någon kanske har lite information om ålder och ursprung.

Tackar på förhand!
    Bifogade filer
    skogis

Ursprungligen postat av Skogsmänniskan Visa inlägg
    Den här vovven har funnits till så länge jag kan minnas. Den fanns hos min farmor, jag tyckte den var så fin och önskade hett att den var min. Vågade inte tigga, men om jag hade gjort det tror jag nog min snälla farmor hade gett den till mig. Tur hon inte gjorde det, för då hade jag väl älskat ihjäl den, liten som jag var. Men nu är den min, hel och fin, som arvegods via min pappa.

Den fanns alltså på 40-talet, men var kanske lite ålderstigen redan då. Antagligen ingen ovanlig sak, så någon kanske har lite information om ålder och ursprung.

Tackar på förhand!
    Ska kolla i mina "sparbösseböcker" i morgon, Skogsmänniska. Förhoppningsvis hittar jag
    något intressant om hunden.
    p-son

Comment

Tack Polsson! Ser fram emot att höra vad du hittar!
      skogis

Comment

Tack Polsson! Ser fram emot att höra vad du hittar!
        Hej, igen!
        Tyvärr gav inte mina böcker någon information om din hund. Eftersom man gärna gjorde sparbössor efter sagor, skulle det inte förvåna mig om din hund har sitt ursprung i en av Grimms sagor, "hund med ögon som tefat". England är ju hundlandet nummer ett så kanske är den därifrån. Eftersom din farmor hade den i sin ägo, är det kanske inte helt omöjligt att den tillhört din fader eller är den kanske från farmors barndom? Är den i lergods?
        Last edited by Polsson; 2012-03-31, 20:08.
        p-son

Comment

Charmig hund och jag förstår att du älskar den!

Svårt att säga varifrån, den kommer men inspirationen kan mycket väl vara från H. C. Andersens Elddonet (Fyrtøiet).

Här en läsövning!

"Hente Penge!« sagde Hexen, »Du skal vide, naar Du kommer ned paa Bunden af Træet, saa er Du i en stor Gang, der er ganske lyst, for der brænde over hundrede Lamper. Saa seer Du tre Døre, Du kan lukke dem op, Nøglen sidder i. Gaaer Du ind i det første Kammer, da seer Du midt paa Gulvet en stor Kiste, oven paa den sidder en Hund; han har et Par Øine saa store som et Par Theekopper, men det skal Du ikke bryde Dig om! ..."

Comment

Tusen tack för era svar Polsson och Kaptenen!

Ja, det där med ögon som tefat/tekoppar stämmer ju verkligen. Jag har nog själv funderat på England, men Tyskland eller Danmark är kanske troligare.

Jag bryr mig inte om värdet, men har ju själv barnbarn nu som tittar på hunden och det skulle vara jättekul att kunna berätta hela dess historia för dem. När någon av dem en gång i tiden tar hand om den, så kommer den att ha gått i arv i fem generationer (eller kanske t o m sex, eftersom min pappas mormor var vid liv och bodde med min farmor när jag var liten, så den kan ju faktiskt ha varit hennes från början).

Undrar om det finns några engelska, tyska och danska antikforum som är lika trevliga och bra som PES dit man skulle kunna vända sig?
            skogis

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Svårt att säga varifrån, den kommer men inspirationen kan mycket väl vara från H. C. Andersens Elddonet (Fyrtøiet).
              Så var det, ja! Stort tack Kaptenen - suggeritore numero uno!

Tusen tack för era svar Polsson och Kaptenen!
              Undrar om det finns några engelska, tyska och danska antikforum som är lika trevliga och bra som PES dit man skulle kunna vända sig?
              Alltid kul att leta fakta om lergods och halvvägs, kvartsvägs......är ju trots allt ett steg i rätt riktning. Om det finns lika trevliga antikforum som PES utomlands, tror jag att suggeritore numero uno är mer skickad att svara på.
              Last edited by Polsson; 2012-04-03, 07:44.
              p-son

Comment

Nu, Polsson, har du tappat okunniga mig! Skojar du, så begriper jag ingenting! Dessutom kan jag inte italienska.
                skogis

Comment

Nu, Polsson, har du tappat okunniga mig! Skojar du, så begriper jag ingenting! Dessutom kan jag inte italienska.
                  suggeritore numero uno =sufflör nummer ett
                  Kaptenen som är en mycket kunnig PES:are, "räddar" mig då och då när jag är ute och halvcyklar. Tex skrev jag Grimms sagor när det var HC Andersen.
                  p-son

Comment

Working...
                  X