Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gissa på viggfat! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på viggfat!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Du kan få äta på fatet i fråga!

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Här på PES har keramiken från denna firma beskrivits som "blek och kontrastlös" om jag inte minns fel. En vas har från samma firma också nyligen inhandlats av en PESare
      "Blek och kontrastlös" tycker jag stämmer in på Johgus Keramik (referensramen är en vas i hemmet) i Rönne. Emellertid tycker jag inte att omdömet stämmer in på din tallrik.
      p-son

Comment

Humlebæk?

Comment

Tack för era gissningar! Det finns många firmor i Danmark!

Som ledtråd kan säga att det var två bröder som startade firman, men det var en kvinna som ansvarade för dekorerna när företaget var nytt och tydligen hade stort inflytande vid formgivningen också.

Snart tar ni den!

Comment

Måste ha förträngt det där förklenande omdömet.
            För jag har sökt och sökt i såväl minne, som böcker.

En ledtråd till, please!
            Och sen kan man ta sig för pannan...

Comment

Ha, ha, visst är det irriterande när man vet men inte finner svaret.

De första produkterna lanserades 1944. Firman blev mycket populär tack vare en "flammande sten" som bla märks med ett Q i "bunden".

Comment

Anker Keramik............

Comment

Tyvärr inte Anker Keramik heller.
                  Ett föremål från samma firma fanns med i ett inköp, från Herlev, av en känd PESare.

Comment

Flamestone - IHQ - Jens Harald Quistgaard

Eslau?

Comment

Yiiiiippppeeeee!!!

Grattis Kaptenen!

Visst är det Eslau!

Fatet är märkt Eslau med Agnethe "Nethe" Sörensens signatur. Jag vet inte om det ristade krysset på baksidan betyder att det är andra sortering. Men det var intressant att få se lite tidiga föremål från Eslau, och flera vars formgivning har stora likheter med Vicke Lindstrands formgivning för UE, tex "frökapslarna".

Intressant information och ett par bilder finns på Kroppedal Museums hemsida:

Eslau Keramik

"I 1933 kom Esbern Larsen i lære som pottemager på lervarefabrikken G. Brack & Sønner (gr. 1847) og blev senere fulgt af sin bror Lauge. Det var deres fælles drøm at blive selvstændige keramikere og til dette formål byggede de i 1936 en keramikovn i deres forældres hønsehus.

I 1943 byggede brødrene Larsen en fabrik (hvis skorsten stadig kan ses i dag) og i 1944 lancerede de deres første produkter under et navn, Eslau, skabt ved en sammetrækning af deres egne fornavne. De tidlige design på produkterne skabte brødrenes kusine, Agnethe "Nethe" Sørensen, som var uddannet porcelænsmalerinde.

Amerikaneren Ted Nierenberg var imponeret over ESLAUs produkter, især "Flamestone" serien, og var interesseret i eksportmulighederne til USA.

"Flamestone" var bare den første i en lang række af designer keramikserier, der blev eksporteret til udlandet. De lokale kunstnere, som havde haft del i disse design, ville også gerne have kunstnerisk kontrol over produkterne.

Resultatet var at firmaet "Dansk Design" blev grundlagt, og ESLAU-fabrikken fik en kæmpe ordre på at producere "Flamestone" keramik til det amerikanske marked."

Click image for larger version

Name:	DSCN1437.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	530672Click image for larger version

Name:	DSCN1436.jpg
Views:	1
Size:	27,4 KB
ID:	530673
                      Last edited by simco; 2012-02-23, 23:19.

Comment

Eslau, minsann!
                        Googlade på det, och när jag fick se hur servisen Flamestone såg ut, trillade poletten ner.

Det var den som programledaren i ett avsnitt av DR1:s serie "Hvad er det vaerd" sa att man skulle utkik efter.
                        Formgivaren Quistgaard är magisk bland inredare och kräsna samlare.
                        Men den här söta viggen är faktiskt mycket trevligare att ha i köket, på en vägg.

Hur var det nu med RAS?
                        Jo, det handlar om Ras Keramik, som det också står om på sidan 255 i Vingedals bok.
                        Slingorna på den här bojanen från Ras, ledde mig på forkert vej, men...

Comment

Tack för ditt svar Gideon!

Jag hittade en gammal tråd här på PES där ett fat från RAS visas och som ser ut som att det skulle kunna komma från samma verkstad. Dessutom har ju din bojan också nr 1.

Vi får hålla utkik efter "Flamestones", ska jag vara ärlig så finner jag den lite trist, men kan den glädja andra så er det ju bra!

Comment

Working...
                          X