Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förpackat i stengods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Såg tråden först idag och har inte, trots närheten till författarinnans "domäner", varken sett eller läst (och hur skulle jag kunna det om jag inte sett den?) den. Därtför tackar jag dig, prylsnubben, för att du öppnade ögonen på mig.
    samma sak härifrån, Prylsnubben
    blir nästan på snusen.... månne av brännvin eller kvicksilver
    andvändningsområdena är outtömtliga

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Såg tråden först idag och har inte, trots närheten till författarinnans "domäner", varken sett eller läst (och hur skulle jag kunna det om jag inte sett den?) den. Därtför tackar jag dig, prylsnubben, för att du öppnade ögonen på mig.
      Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
      samma sak härifrån, Prylsnubben
      blir nästan på snusen.... månne av brännvin eller kvicksilver
      andvändningsområdena är outtömtliga

Tack, tack, roligt att Ni uppskattade "stöldalstret" och maskinisten.

Comment

Det visste jag inte...

Hallå Snubben,
        Text är ju inte så läsvärt här i vårt forumhem, men ibland berättar texter mer än bilder.
        Vill bara säga tack för lektionen i saltglasyr för när man läst din epistel, visserligen... men vad gör det, får plötsligt de där murriga och trista kärlen i skafferiet, jordkällaren och ute i det fria ett ansikte, en mening och ett liv. På några av mina i det fria får jag klistra etiketten "Fimpar" för det är vad dom är fyllda med.... so long...

Comment

Tack så mycket,Prylsnubben. för denna intressanta och gedigna dokumentering över dessa stenkärl.

Comment

Hej

Får jag fråga?

Jag har flera stiltonostburkar från England, men den här tror jag
            kommer från USA. Jag har funnit att den kan ha innehållit mjukost
            men kan det ha funnits fler? Metalltråden, var det något patent i USA?

Undrar
            Staffan
            Bifogade filer

Comment

Bruggeman, Gent Belgium

Oftast är saltglaserade flaskor för genever från Holland men den här är från Belgien. Till ett 100-årsfirande togman tydligen fram denna Hertekamp Extra Graangenever. 28 cm hög.
              Bifogade filer

Comment

Efter den fina och ambitiösa inledningen av tråden som prylsnubben gjort, få detta och mitt förra inlägg betraktas som ett stort tack!
                Här en liten flaska från Hulstkamp & Zoon & Molyn i Rotterdam. Onekligen mycket jobb med tillverkning av flaska, etiketter förslutning mm och bara få plats med 6 cl genever
                Bifogade filer

Comment

En sexa genever blir precis lagom till en tackskål Lars M.

Comment

Tack prylsnubben och jag svarar med en fyra(!) Oude Schiedammer genever från Wynand Fockink i Amsterdam. https://de.wikipedia.org/wiki/Wynand_Fockink
                    Bifogade filer

Comment

Symboler för hopp och kärlek visas. Hur det är med tron framgår inte men tron på det egna varumärket är säkert stor: Oude De Kuyper. 12 cm hög. "Schiedam Anno 1695" kan man också läsa.
                      Bifogade filer

Comment

Blåmögelost

Blue Stilton Cheese Deluxe har här fått text på svenska så marknaden är ju tydlig. Tyvärr inget om vem som gjort burken men det distinkta innehållet var väl dokumenterat. Från Tuxford & Tebbutt kommer en annan Stiltonburk. 1780 startades företaget.
                        Bifogade filer

Comment

När jag en gång köpte den här burken var jag nog i tro att den var för senap men den kan ju lika gärna vara för marmelad eller något annat. Så då lägger jag in den på den här tråden. Onion River Pottery Winnoski Vermont. Mer att se här https://www.google.se/search?q=onion...w=1280&bih=843
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2017-10-18, 21:48.

Comment

Den här som jag köpte för någon månad sedan kanske passar fast den egentligen är lite apart. Utseendet till trots är det inte stengods utan rödgods. Lokal krukmakare som imiterat stengodskrusen? Det luktar fotogen, det är nog vad som senast förvarats i den.Click image for larger version

Name:	20171019_074157.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	566532Click image for larger version

Name:	20171019_074329.jpg
Views:	1
Size:	41,6 KB
ID:	566533

Comment

Falbygdens ost

Falbygdens Ost och Stilton Black Jar står det på denna lilla burk (100g) från Tuxford & Tebbutt som innehållit English blue Stilton Cheese. På den här länken finns kanske kopplingen till stilton spoon nr 133 och även 165 och 194. http://precisensan.com/antikforum/sh...Bestick/page14
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars M; 2017-11-14, 20:56.

Comment

Ask for CR Peerless. Vad som är makalöst framgår inte men nog liknar det en flaska för beer
                                Flaskan är 17,5 cm hög och saknar märkning i godset-
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X