Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrik med prov på dekorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tallrik med prov på dekorer

Tallrikar med prov på kantbårder har åtminstone funnits sedan sent 1700-tal. Det dyker då och då upp kinesiska exporttallrikar från denna tid.

Detta exempel är från Hutschenreuther i Selb, Tyskland.

Geschützt i oval, monogram JHR tryckt i cirkel och djupstämplat och även djupstämplat 24, kanske ett sammanträffande men tallriken är 24 cm i diameter.

Stämplarna sägs ha använts under perioden 1873-1890, men med tanke på tallrikens utpräglade art nouveau-karaktär, bör den vara från ca 1900.

3691, mehrfarbig, Hôtel Rheinischer Hof
    3692, ", D. Adler's Hôtel-Café & Restaurant
    3693, ", Centralbahnhof Würzburg

Click image for larger version

Name:	Hutschenreuther res 2.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	642893Click image for larger version

Name:	Hutschenreuter 1 res.jpg
Size:	19,9 KB
ID:	642894Click image for larger version

Name:	Detalj Hutschenreuther.jpg
Size:	24,4 KB
ID:	642895Click image for larger version

Name:	Hutschenreuter 2 res.jpg
Size:	11,8 KB
ID:	642892
    Last edited by Kaptenen; 2011-12-11, 17:08.

Rolig tallrik...

Hallå Kapten,
    Som gammal reklammakare vill jag också tro att din tallrik är ett demomex eller sales promotion, avsett för att sälja in fabrikens porslin till krogar och utskänkningsställen. Därför unik, rolig och och spännande. Ska bli kul att följa tråden... so long...

Comment

Tack, Kim! Jag förmodar att antingen har den funnits hos en återförsäljare läs porslins-eller bosättningsaffär eller så har en handelsresande haft den som prov på Hutschenreuthers fina tryckteknik och rena fina restaurangporslin. Om inte unik så bör den åtminstone vara sällsynt.

Jag hade inte alls haft något emot att ha denna tallriksmodell som servis!

Comment

Working...
      X