Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
1700-tal eller?
Collapse
X
-
Välkommen till forumet!
Båda dina föremål är intressanta och det är enligt min mening inga dussinvaror och därför krävs det lite tid och våra uppfattningar går lite isär.
Denna har jag avsiktligt väntat med, eftersom jag tror att figurinen kan vara engelsk och i Pratt ware och väntade mig att Kim eller Staffordshire, som är mycket kunniga vad gäller just keramik från Staffordshire, skulle svara.
Den föreställer Artemis/Diana- jaktens gudinna.
Comment
-
Hallå Kapten,Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggVälkommen till forumet!
Båda dina föremål är intressanta och det är enligt min mening inga dussinvaror och därför krävs det lite tid och våra uppfattningar går lite isär.
Denna har jag avsiktligt väntat med, eftersom jag tror att figurinen kan vara engelsk och i Pratt ware och väntade mig att Kim eller Staffordshire, som är mycket kunniga vad gäller just keramik från Staffordshire, skulle svara.
Den föreställer Artemis/Diana- jaktens gudinna.
Min första tanke var just England och Staffordshire men ville inte lägga näsan i blöt
eftersom de figurer jag mött med hel botten och ett litet hål (victorian). Men så kommer jag ihåg min mors samling av tidiga figurer som liknade denna jaktens gudinna
i herdesandaler, sedd underifrån. Ska följa upp tråden när det ljusnar... so long...
Comment
-
Lovely...
Hallå Kapten, vaktombyte,Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggPearl ware ska det nog vara.
Här en i samma genre daterad 1810 av Aurea Carter
http://www.englishceramics.com/aurea...ock=9999999882
Natti natti, ett stavfel kan man stå ut med. Bravo.
So long...
Comment
-
Last edited by Kaptenen; 2011-12-07, 13:09.
Comment
-

A pearlware figure of Diana, the goddess modelled reaching into her quiver for an arrow, on a mound and square base with iron-red line, painted in pale enamels, 29cm high, first quarter 19th century (restored)
A pearlware figure of Diana, the goddess modelled reaching into her quiver for an arrow, on a mou...A pearlware figure of Diana, the goddess modelled reaching into her quiver for an arrow, on a mou... - Dreweatt Neate
Comment
-
Gips, sade jag tidigare, och det för att ser ut så invändigt, när massan hälls i formen och det ska jämnas till med palettkniv och rentav fingrar.
Jag får ändå inte till det, i jämförelserna med de andra figurinerna här och under mina sökningar på nätet.
Det är högre klass på pearl warefigurinerna, om vi ser till enbart utförande och finish i glasyr.
Den här djuplodande artikeln ger mycket intressant läsning:
Comment
-
Hallå hallå!
Jag missade detta, såg det inte förrän nu. Har sett flera Bilder på "Diana" som är daterade till början av 1800-talet men den här ser mycket enklare ut tycker jag, därför borde den vara äldre??? Eller är det en kopia vilket jag tänkte vid första anblicken? Jag kan inte avgöra utan att se och känna på den!
Comment
-
Hallå,
Sällan har väl Diana synats så väl in i sömmarna, tack till Kapten, det är roligt att lära sig något nytt eller friska på minnet. Vår jaktgudinna har säkert förlorat fästet under årens lopp, men vad spelar det för roll.
So long.. hoppas fler riktigt gamla staffordfigurer dyker upp...
PS. Kanske bra att flytta Diana till en av Staffordstrådarna, vad vet jag...?
Tillägg. Kopia tror jag inte, möjligen senare tillverkning från gamla formar och de klumpiga gipsresterna kommer från infästningen i sockeln som är borta.Last edited by Kim von Platen; 2011-12-07, 21:57.
Comment
-
Jag tror att jag får ihop det nu!
Den sist visade figurinen saknar månskäran i håret och uppges vara 29 cm. "Vår" figurin uppges vara 28 cm. Många av de större pearlwarefigurinerna står på en sockel. Sockeln har gått sönder på denna, kanske beroende på att den aldrig har varit ordentligt fastsatt före bränningen och därför har vi områden som i ljuset från blixten ser blanka och skinande ut och mörkare områden som är material från sockeln. Se tex detta blogginlägg som behandlar just avsaknad av en sockel.
As I have been emailing back and forth with several bloggers about figures that have lost their bases, I thought I would add this to the mix.
Här en liggande Kleopatra med liknande målning på klänningen.
Comment
Comment