Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor vas med lysterdekor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor vas med lysterdekor.

För ett och ett halvt år sedan var jag i en fin, dyr antikaffär i Gamla stan i Stockholm och såg en vas som jag blev mycket kär i. Jag frågade så ägaren om tungviktaren längst upp på hyllan var tillverkad av Edgar Böckman?. J-a, visst är den det, sa ägaren och tog ned vasen som till min förvåning saknade signering eller stämpel. På en lapp hade han skrivit Edgar Böckman och Höganäs.
    Gröna Lund, glass och Skansen kostar mycket pengar så jag hade inte råd att köpa vasen då, utan fick gå därifrån tomhänt.

Men så nu i oktober fick jag tillfälle att besöka antikaffären igen medan min sambo och son var inne på Sciencefiction bokhandeln. Där stod den ju! Min vas!, ingen hade köpt den och jag måste ju bara ha den. Säljaren tog inte kort för tillfället och jag sprang iväg och hämtade ut pengar i bankomaten. Jag var dock lite tveksam eftersom vasen inte har någon märkning och betalade säkert alldeles för mycket, men det spelade ingen roll, den här ville jag ändå ha, oavsett vem som suttit vid drejskivan eller gjort ritningen.
    -Den kanske inte är signerad eftersom den räknades som misslyckad, sa säljaren.
    -Mörk i glasyren och för mycket rinningar i dekoren.
    Det är ju precis det jag gillar så jag önskar att fler har misslyckats ofta.
    Jag pratade rätt länge med säljaren och fick känna på ett par små handskulpterade , glaserade figuriner av Gerda Sprinchorn, signerade och allt!
    Hursomhelst släpade jag tungklumpen i en pappkasse upp till Norrland på tåget med två byten. Mitt fösta inköp i Antikaffär. Jag tror också på
    Edgar Böckman och Höganäs, vad tror ni?

Ca 36cm hög och 25cm i diameter.
    Click image for larger version

Name:	eb.3.jpg
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	642691Click image for larger version

Name:	eb.1.jpg
Size:	111,3 KB
ID:	642693Click image for larger version

Name:	eb.2.jpg
Size:	121,0 KB
ID:	642692Click image for larger version

Name:	eb.jpg
Size:	114,8 KB
ID:	642694
    Click image for larger version

Name:	eb.4.jpg
Size:	88,8 KB
ID:	642695
    Last edited by simco; 2011-12-02, 23:22.

maffig o nog skulle jag också anta EB !

Comment

Känns inte som Böckman. Om den varit från Höganästiden skulle den inte vara så "tungklumpad". I egen verkstad gjorde Böckman ingen lysterglasyr, utan snarare helt oglacerat. Vad är det då? Ja, det känns som att den har en bra ålder, kanske tidigare än Böckman t.om. En vild chansning kan vara Sigfrid Johansson/Patrick Nordström, experimentell glasyr, tidigt 1910-tal.

Comment

Häftig sak Simco! Inköpt på Kåkbrinken? (Jag har sett Gerda S figurer där).

Prylsnubben, vem var Sigfrid J?

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Häftig sak Simco! Inköpt på Kåkbrinken? (Jag har sett Gerda S figurer där).

Prylsnubben, vem var Sigfrid J?
          J-et i A&J Rosa. J.Andersson&S.Johansson.

Comment

Håller med Snubben, det här känns inte EB för mig heller. Den ser lite för klumpig ut, EB,s känns lättare och med mer lyster..Bröderna Holm gjorde saker med liknande dekor men deras alster känns också lättare en den här. EB var ju lärare åt Å. Holm så "äpplet föll" inte så långt ifrån. Jag tror vi skall söka i kretsen. Visar en bild på bröderna Holm,s verk. Jag vill bara tillägga att jag gillar din vas skarpt Simco, nästan lite avis......
            Bifogade filer
            Last edited by Andres; 2011-12-03, 10:46.

Comment

Jag har tagit mig friheten att kopiera ett inlägg "bengan 45" gjorde i antikprat 2009.

"Skulle gissa på Nyman&Nyman, Höganäskeramik som startade 1930 och tog upp tillverkningen av lysterpjäser i Böckmanstil efter Kärlfabrikens nedläggning 1926.
              Edvard Johansson, som var kunnig i lysterbränning och hans dotter Elsa som var dekormålerska under Böckman-perioden anställdes båda vid N&N:s start 1930.
              N&N:s lysterföremål höll lika hög klass som föremål från Höganäsbolagets kärlfabrik. Som märkning använde man ofta ett klistermärke och detta kan ha fallit bort." Det kan vara en förklaring till att du inte har någon märkning på din vas.

Comment

Tack för all positiv respons, Jani, Prylsnubben, Rosa och Andres!

Kul att ni har olika idéer om upphovsmännen, det gör det hela ännu mer spännande!
                Vasen har tydliga ränder efter drejningen och är helglaserad i botten. Den har inte den perfekta, blanka, glasartade glasyren som jag tycker mig ha sett på EBs och bröderna Holms alster. Formen har jag inte sett tidigare på keramik från Höganäs, men häftig är den. Det kan ju tänkas att det är ett lärlingsjobb eller experiment

Om det vore Sigfrid Johansson eller Patrick Nordström skulle jag bli själaglad. Dekorsättet liknar även mycket den Andres visar från Holmarna, tack för bilden!. Det känns som att vasen har en viss ålder, jag skulle i alla fall gissa på första decennierna av 1900-talet.

Hoppas att det dyker upp snarlikt någon i dekor och form med märkning, eller ännu bättre om den skulle skymtas på ett gammalt foto, likt Kaptenens fat av Gustav Wennerberg, men det skulle nog vara att önska för mycket.

Det är jättekul att få så många bra förslag och ta del av era referenser, erfarenheter och analyser.
                Fortsätt gärna att komma med förslag. Jag minns när jag vände på den lysterglaserade vasen från Orsa och fick mig en liten chock.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  J-et i A&J Rosa. J.Andersson&S.Johansson.
                  Ja just det , fick anledning att läsa på lite om de första åren hos A & J.

Comment

Rosa, du har helt rätt i att jag hittade den på Kåkbrinken!
                    Visst är skulpturerna vackra!

Comment

En fin gammal, pre-Böckmansk vas.
                      Jag ansluter mig helt till prylsnubbens teori, och tror inte alls på Andres här.
                      Varför?
                      Jo, framförallt för att den saknar fotring och har den där porigheten i botten.

Comment

Working...
                      X