För ett och ett halvt år sedan var jag i en fin, dyr antikaffär i Gamla stan i Stockholm och såg en vas som jag blev mycket kär i. Jag frågade så ägaren om tungviktaren längst upp på hyllan var tillverkad av Edgar Böckman?. J-a, visst är den det, sa ägaren och tog ned vasen som till min förvåning saknade signering eller stämpel. På en lapp hade han skrivit Edgar Böckman och Höganäs.
Gröna Lund, glass och Skansen kostar mycket pengar så jag hade inte råd att köpa vasen då, utan fick gå därifrån tomhänt.
Men så nu i oktober fick jag tillfälle att besöka antikaffären igen medan min sambo och son var inne på Sciencefiction bokhandeln. Där stod den ju! Min vas!, ingen hade köpt den och jag måste ju bara ha den. Säljaren tog inte kort för tillfället och jag sprang iväg och hämtade ut pengar i bankomaten. Jag var dock lite tveksam eftersom vasen inte har någon märkning och betalade säkert alldeles för mycket, men det spelade ingen roll, den här ville jag ändå ha, oavsett vem som suttit vid drejskivan eller gjort ritningen.
-Den kanske inte är signerad eftersom den räknades som misslyckad, sa säljaren.
-Mörk i glasyren och för mycket rinningar i dekoren.
Det är ju precis det jag gillar så jag önskar att fler har misslyckats ofta.
Jag pratade rätt länge med säljaren och fick känna på ett par små handskulpterade , glaserade figuriner av Gerda Sprinchorn, signerade och allt!
Hursomhelst släpade jag tungklumpen i en pappkasse upp till Norrland på tåget med två byten. Mitt fösta inköp i Antikaffär. Jag tror också på
Edgar Böckman och Höganäs, vad tror ni?
Ca 36cm hög och 25cm i diameter.

Gröna Lund, glass och Skansen kostar mycket pengar så jag hade inte råd att köpa vasen då, utan fick gå därifrån tomhänt.
Men så nu i oktober fick jag tillfälle att besöka antikaffären igen medan min sambo och son var inne på Sciencefiction bokhandeln. Där stod den ju! Min vas!, ingen hade köpt den och jag måste ju bara ha den. Säljaren tog inte kort för tillfället och jag sprang iväg och hämtade ut pengar i bankomaten. Jag var dock lite tveksam eftersom vasen inte har någon märkning och betalade säkert alldeles för mycket, men det spelade ingen roll, den här ville jag ändå ha, oavsett vem som suttit vid drejskivan eller gjort ritningen.
-Den kanske inte är signerad eftersom den räknades som misslyckad, sa säljaren.
-Mörk i glasyren och för mycket rinningar i dekoren.
Det är ju precis det jag gillar så jag önskar att fler har misslyckats ofta.

Jag pratade rätt länge med säljaren och fick känna på ett par små handskulpterade , glaserade figuriner av Gerda Sprinchorn, signerade och allt!
Hursomhelst släpade jag tungklumpen i en pappkasse upp till Norrland på tåget med två byten. Mitt fösta inköp i Antikaffär. Jag tror också på
Edgar Böckman och Höganäs, vad tror ni?
Ca 36cm hög och 25cm i diameter.

, fick anledning att läsa på lite om de första åren hos A & J.
Comment