Hejsan!
Jag har fått äran att känna på en keramikburk eller flaska som ger mig delade känslor
. Vid inspektionen tyckte jag att burken eller flaskan(?) kändes mycket tilltalande och detaljerna och glasyren kändes bra. Dessutom fick jag för mig att mannen på locket är Sven Tveskägg kung av Danmark 985-992 och 993-1014 och kung av England 1013-1014, och danskar har jag ju en "soft spot" för.
Det finns en nagg på baksidan av locket och där ser leran grå/vit ut men inuti och på undersidan syns det att det är röd lera.
Det är framför allt undersidan som ger mig lite huvudbry, den känns inte jättegammal och den enda märkningen är ett ristat kryss, ändå känns modelleringen av huvudet väl utförd med spetsig mustasch.
Hoppas att någon kan uttala sig om denna, är det en souvenir från något museum eller keramikverkstad, spekulationer kring härkomst och ålder är också välkommet. Jag skulle gärna vilja köpa denna men vill ha lite mer på fötterna innan. Höjden med lock är 21cm.
Jag är minst sagt kluven!
Som vanligt bombarderar jag med bilder.

Jag har fått äran att känna på en keramikburk eller flaska som ger mig delade känslor
. Vid inspektionen tyckte jag att burken eller flaskan(?) kändes mycket tilltalande och detaljerna och glasyren kändes bra. Dessutom fick jag för mig att mannen på locket är Sven Tveskägg kung av Danmark 985-992 och 993-1014 och kung av England 1013-1014, och danskar har jag ju en "soft spot" för.Det finns en nagg på baksidan av locket och där ser leran grå/vit ut men inuti och på undersidan syns det att det är röd lera.
Det är framför allt undersidan som ger mig lite huvudbry, den känns inte jättegammal och den enda märkningen är ett ristat kryss, ändå känns modelleringen av huvudet väl utförd med spetsig mustasch.
Hoppas att någon kan uttala sig om denna, är det en souvenir från något museum eller keramikverkstad, spekulationer kring härkomst och ålder är också välkommet. Jag skulle gärna vilja köpa denna men vill ha lite mer på fötterna innan. Höjden med lock är 21cm.
Jag är minst sagt kluven!

Som vanligt bombarderar jag med bilder.

Comment