Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Delade känslor för Sven Tveskägg!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Delade känslor för Sven Tveskägg!

Hejsan!

Jag har fått äran att känna på en keramikburk eller flaska som ger mig delade känslor. Vid inspektionen tyckte jag att burken eller flaskan(?) kändes mycket tilltalande och detaljerna och glasyren kändes bra. Dessutom fick jag för mig att mannen på locket är Sven Tveskägg kung av Danmark 985-992 och 993-1014 och kung av England 1013-1014, och danskar har jag ju en "soft spot" för.
    Det finns en nagg på baksidan av locket och där ser leran grå/vit ut men inuti och på undersidan syns det att det är röd lera.
    Det är framför allt undersidan som ger mig lite huvudbry, den känns inte jättegammal och den enda märkningen är ett ristat kryss, ändå känns modelleringen av huvudet väl utförd med spetsig mustasch.
    Hoppas att någon kan uttala sig om denna, är det en souvenir från något museum eller keramikverkstad, spekulationer kring härkomst och ålder är också välkommet. Jag skulle gärna vilja köpa denna men vill ha lite mer på fötterna innan. Höjden med lock är 21cm.
    Jag är minst sagt kluven!

Som vanligt bombarderar jag med bilder.
    Click image for larger version

Name:	Tveskägg.jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	642569Click image for larger version

Name:	Tveskägg1.jpg
Size:	60,9 KB
ID:	642574Click image for larger version

Name:	Tveskägg2.jpg
Size:	84,2 KB
ID:	642575Click image for larger version

Name:	Tveskägg5.jpg
Size:	71,8 KB
ID:	642570Click image for larger version

Name:	Tveskägg6.jpg
Size:	74,1 KB
ID:	642568Click image for larger version

Name:	Tveskägg4.jpg
Size:	69,1 KB
ID:	642571Click image for larger version

Name:	Tveskägg3.jpg
Size:	85,6 KB
ID:	642572Click image for larger version

Name:	Tveskägg7.jpg
Size:	73,4 KB
ID:	642573
    Click image for larger version

Name:	Tveskägg8.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	642567
    Last edited by simco; 2011-11-28, 13:55.

Det ser ut som praktpokalen är saltglaserad och detta gör att jag inte tror på Danmark. Kanske skånsk, men den kan lika gärna vara tysk och gjord på ett litet krukmakeri runt 1900+-.

Palmetterna är gjorda i form och applicerade på den drejade pokalen. Jag tror inte att det är Sven Tveskägg utan det kan vara en runt 1900 levande femtioårsjubilar, kung eller storhertig.

Charmig är den eftersom den är så naiv i utformningen och säkert unik.

Comment

Tack för svaret Kaptenen!

Intressant att få ta del av analysen!
      Man hade ju önskat att keramikern i fråga hade plitat dit en liten krummelur och inte bara ett X.
      Jag håller med att den är charmig, den tilltalar mig skarpt. Man börjar genast undra vem den skäggige aristokraten kan tänkas vara?
      Tveskägget var anledningen till att jag tänkte på Sven, men du har säkert helt rätt i att denne person är född några århundraden senare, vid närmare eftertanke är den friserade mustaschen och det korta håret på huvudet mer talande för detta.
      Jag får försöka tänka ut ett lämpligt bud för att få hem den, riktigt svårt då jag inte kan hitta något bra referensmaterial att gå efter.
      Om någon hittar något liknande skulle det vara jättekul att se!

Comment

Fyndig rubrik...

Hallå Simco,
        Grattis, gillar folk som kan skriva (och för all del plåta). Din figur är nog ett tveeggat svärd (stavas det så?) så jag skulle vara försiktig. So long..

Comment

Tackar Kim för de trevliga orden!

Ja, det är riktigt svårt att lämna ett bud, eftersom jag känner säljaren vill jag inte skambuda utan vill att det ska vara rättvist.
          Jag har köpt några andra saker som jag kommer att visa, men Norrland är kolsvart såhär års, en halvtimmes ljus sedan blir fotona gröt.

Comment

Nattsvart...

Hallå igen,
            Skambud, vad är det? Säljaren får väl aldrig veta vilket ditt högsta bud är?

Gissar att det handlar om Tradera.
            Själv har jag bjudit och köpt på auktioner, alltid skriftigt och jag har aldrig ändrat/höjt mina bud. Jag bestämmer mig helt enkelt för hur mycket jag är villig att betala. Take it or leave it. Korkat kanske, men jag har så svag karraktär. So long....

Comment

Hejsan Kim; Jag kan vara en riktig velmaja när det kommer till att lägga bud, helst vill jag att det ska sitta en prislapp på som jag kan ta ställning till. Saken finns inte på Tradera utan hemma hos en person jag känner.

Kaptenen; Det stämmer att pokalen är saltglaserad.
              Jag undrar lite över hur receptet på saltglasering kom till Sverige? Jag vill minnas att jag hört, tror det var på Antikrundan, att svenskarna under en ganska lång tid försökt komma över tillverkningsmetoden för den hårda hållbara glasyren. Flera gånger hade man gjort resor till någon fabrik i Danmark eller Tyskland(?) men studieresorna gav föga framgång, ända tills någon initiativrik person kom på den snillrika idén att ta med sig brännvin och bjuda sina utländska kollegor på. Efter några timmars festande slogs portarna till fabriken upp och Voilà! hela tillverkningsprocessen kunde antecknas och tas med hem till Sverige.

Om någon kan dementera eller verifiera, eller har närmare uppgifter gällande detta vore det kul att få veta.

Comment

Historien stämmer men det var höganäsarna som bjöd helsingborgarna på brännvin.

Comment

Tusen tack!

Då behövde man inte åka särskilt långt. Kul att få detta verifierat!
                  Helsingborg tillhörde ju inte Danmark vid den tiden så det var helt och hållet ren konkurrens fabrikerna i mellan.
                  Undrar hur de stackars Helsingborgarna kände sig dagen efter?
                  Nu fick genast mitt lilla saltglaserade Helsingborgs-krus på 1/4 K ytterligare en dimension!

Återigen stort tack Kaptenen!

Comment

Working...
                  X