Ofta hittar man porslin som man önskade att det var i bättre skick. Tänker då mest på porslin som blivit krackelerat och fått fula missfärgningar. Jag har läst både det ena och det andra om att det både går och inte går att få bort fula fettfläckar i porslin. Så därför tänkte jag testa lite. Jag köpte en ful ugnsform Upsala-Ekeby Gefles populära Kasper för 20 spänn på loppis. Nu testar jag detta som läst på nätet ska kunna funka.
"Missfärgat porslin kan bli fint igen. Sätt porslinet i ugnen 45 min på 100 grader. Koka upp fyra liter vatten och tillsätt 1/2 del kaustiksoda eller maskindiskmedel. Lägg porslinet i vattnet och låt sjuda i cirka fem minuter. Sätt in det i den 100 grader varma ugnen igen i 45 minuter. Tillbaka i det sjudande vattenbadet. Upprepa proceduren tills porslinet är vitt och fint igen."
Jag hade inget kaustiksoda hemma så jag använde diskmedel. Jag gjorde detta 2 gånger och så här blev resultet direkt efter jag tagit upp den ur andra "sjudningen". Nu ljuger bilden lite då det var olika ljus men men.
Jag ska se hur pass bra jag kan få dom att bli så har du tips tar jag gärna emot det för detta var försök ETT

"Missfärgat porslin kan bli fint igen. Sätt porslinet i ugnen 45 min på 100 grader. Koka upp fyra liter vatten och tillsätt 1/2 del kaustiksoda eller maskindiskmedel. Lägg porslinet i vattnet och låt sjuda i cirka fem minuter. Sätt in det i den 100 grader varma ugnen igen i 45 minuter. Tillbaka i det sjudande vattenbadet. Upprepa proceduren tills porslinet är vitt och fint igen."
Jag hade inget kaustiksoda hemma så jag använde diskmedel. Jag gjorde detta 2 gånger och så här blev resultet direkt efter jag tagit upp den ur andra "sjudningen". Nu ljuger bilden lite då det var olika ljus men men.
Jag ska se hur pass bra jag kan få dom att bli så har du tips tar jag gärna emot det för detta var försök ETT

.
. Jag kanske inte gjorde rätt eller hade rätt teknik men visst går det att få bort en hel del gamal sörja. Men i tid var det knappst värt mödan. Ska man göra detta ska det nog vara något man håller kärt om hjärtat för det var tidskrävande och många timmar i ugnen, och el kostar ju också pengar. Men det var kul att veta och vem vet jag kanske ger mig på det ingen om jag blir full av prestige
Comment