Köpte denna låda på Björnssons auktioner i helgen. Gör en gissningstävling på det mesta vilket sannolikt är såväl lätt som svårt. 1) Burk med gult lock 2) Fat med mönster 3) Oglaserad hög vas 4) Hänkelurna 5) Skål med huvud"handtag" 6) Chamotteskål med blå insida 7) Skål rinnande glasyr 8) Två vaser med tryckdekor 9) Låg vas. Lycka till!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa på Björnssonslåda
Collapse
X
-
6. Wall, Trosa.
9. A&J.
4. Nittsjö.
7. Blixt, Höganäs.
8. Rutebo, Leksand.
2. Kvidinge.
3. Maggie Wibom.Last edited by prylsnubben; 2011-09-19, 23:13.
-
Vilken kul låda! Och vilken kul tävling! Jag tycker att nr 1 känns "Italy" i järnoxiden. Den mörkbruna chamotteskålen med blå insida känns Tilgmans (osäker på om det är Harry) och öronlappsskålen med runor/lavar känns Nittsjö. Men varför frågar du inte på sparbössan?
Comment
-
Som modern pedagog sätter jag endast ut R (rätt). Bravo, Prylsnubben! .Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg6. Wall, Trosa. R 9. A&J. 4. Nittsjö. R7. Blixt, Höganäs. 8. Rutebo, Leksand. 2. Kvidinge. 3. Maggie Wibom.Nittsjö var rätt. Sparbössan är osignerad och visas på tråden "Börs och bössa".Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggVilken kul låda! Och vilken kul tävling! Jag tycker att nr 1 känns "Italy" i järnoxiden. Den mörkbruna chamotteskålen med blå insida känns Tilgmans (osäker på om det är Harry) och öronlappsskålen med runor/lavar känns Nittsjö R. Men varför frågar du inte på sparbössan?Last edited by Polsson; 2011-09-19, 23:34.p-son
Comment
-
Tack Magistern och gonattUrsprungligen postat av Polsson Visa inläggSom modern pedagog sätter jag endast ut R (rätt). Bravo, Prylsnubben!
.
.
Comment
-
Bravo, Kaptenen! Vi fortsätter i morgon, va? Nummer 1, 3, 4 och 6 är nu identifierade till 100 %.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg1. Jytte Trebbien Rhttp://precisensan.com/antikforum/sh...light=trebbien 2. Arvika eller Lomarker Ja 3. Höganäs (oglaserad vattenkaraff) R 4. 5. Finn Lynggaard 6. Arne Säfström 7. dansk Ja 8. 9. M A & SLast edited by Polsson; 2011-09-19, 23:36.p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggTvåan, definitivt Lomarker, Kil. R Nian, Höganäs, åttorna, Keramik-Olle.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg8:an. Hjo GK? RUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg9. St Erik 2. PAL WäddöDags att sammanfatta! Följande nummer är identifierade: Nummer 1,2, 3, 4, 6 och 8. Att nummer 7Ursprungligen postat av simco Visa inlägg2. Åke Warnstad, Arvika 7. Henny och Jim Waldorff, Svaneke, Bornholm 8. HeinS (Heinz Schlichting) 9. Gunnar Andersson, Höganäs ?
är dansk/bornholmare stämmer också. Nummer 5 är tillverkad av en keramiker boende i landets första universitetsstad och nummer 9 har samma födelsestad som Hans Ostelius.Last edited by Polsson; 2011-09-20, 18:57.p-son
Comment
-
Ja det är väl ATA även om det bara är signerat Ystad. Måste tillstå att jag inte vet hur pass känd nummer 5 är, men hon finns med i "Svensk Keramik under 1900-talet".Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg5. S . Hofverberg 9. A.T.ALast edited by Polsson; 2011-09-20, 19:28.p-son
Comment
Comment