Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signerad KS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Signerad KS

Jag fann denna igår i Lund och trots lite tillverkningsdefekter bland annat ett intryckt parti förmodligen efter en tumme, tycker jag att den är fantastiskt vacker. Höjden är 7,5 cm.

Jag har tankar om tillverkaren och när och var den är gjord, men tänker inte avslöja något nu för att inte styra dig. Två namn har dykt upp. Det första har jag avfärdat, men det andra känns möjligt.

Det ska bli spännande att få era förslag, på vem som har gjort denna och eventuellt när?
    Bifogade filer

Verkligen fin glasyr på din pjäs Kaptenen!

Min spontana tanke är Karl Robert Svensson. Glasyren och formen tycker jag talar för det, förutom då KS såklart. Jag undrar om det möjligtvis varit ett lock till denna "skål", med tanke på ringen innanför mynningen? Det ska bli intressant att höra vad andra tror och vad du själv sitter och klurar på.

Grattis till ett fint föremål!

Comment

Tack simco, glasyren är helt oemotståndlig!

Karl Robert Svensson på Höganäsbolaget hade jag inte med i beräkningarna, så det tackar jag för.

KS 727 Karl Robert Svensson född 1879 anställd 1891-1946

Jag har funderat lite över om det är en fals till ett lock eller rent dekorativt. Nedsänkningen är ca 1 mm djup.
      Last edited by Kaptenen; 2011-09-04, 17:01.

Comment

Det känns inte som Karl Robert Svensson för mig, inte alls hans hand......

Comment

Tippar Finskt

Kyllikki Salmenhaara komponerade själv både glasyrer och massor..........annars känns den lite åt Patrick Nordström eller tidiga A&J-hållet, men vad skulle det då vara för signatur?
          Last edited by prylsnubben; 2011-09-04, 23:34.

Comment

Tack där kom namnet som jag också har fastnat för.

Signaturen stämmer bra med Salmenhaaras, de jag har sett har varit signerade Arabia KS.

Jag var också först inne på Danmark och Karl Schröder, eftersom jag också fick känsla av Nordström. Jag kan se denna med ett vackert bronslock. Men Schröder arbetade mig veterligen endast med lergods och det kändes lite långsökt att han skulle ha bränt hos Nordström. Signaturen är inte riktigt rätt. Karls S är snärtigare.

Sedan dök namnet Kylikki Salmenhaara upp och när jag läste att hon varit i lära 1946 hos Nathalie Krebs, så fick jag ihop det med min rätt starka Danmarkskänsla. Jag skulle kunna tänka mig att den är gjord av en ung blivande keramiker som ännu inte har blivit en fullfjädrad drejare. Det skulle kunna förklara varför det inte står Arabia.

Vad gäller lock eller inget lock, har jag funnit två exempel på att hon har använt falsen som dekoration, men osvuret är bäst.

Skålen på fot har också en fals vid mynningen.
            Celebrating Finnish design excellence - from furniture to technology. Discover products embodying Scandinavia's minimalist aesthetics and functional innovation.

Vasen här har också en nedsänkt dekorrand

Comment

Grattis

Då får man gratulera till ett vackert föremål av en synnerligen välrenommerad keramiker från vårt östra broderland, KYLLÄ !

Comment

Tuhannet kiitokset!

Ja, det är ju långt ifrån alla keramiker vars föremål blir motiv på frimärken. Här första dags-brev från 2000. Bilden lånad från...http://airihortling.fi/I%20vilken%20...materialet.pdf

Click image for larger version

Name:	Första dags brev.jpg
Views:	1
Size:	84,4 KB
ID:	521397
                Last edited by Kaptenen; 2011-09-05, 00:42.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Kyllikki Salmenhaara komponerade själv både glasyrer och massor..........
                  Och "gjorde" sina egna leror vilket hon också krävde av sin elever. Dvs gräva upp. rena o.s.v. Eleverna skulle kunna hela processen.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Jag skulle kunna tänka mig att den är gjord av en ung blivande keramiker som ännu inte har blivit en fullfjädrad drejare. Det skulle kunna förklara varför det inte står Arabia.
                  Om man studerar den synliga sidan på skålen, utsidan, så är den rustika drejningen med synliga drejränder typisk för KS vilket även AH, RT hade som adelsmärke på Arabia. Inget "finlir" där inte.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-09-09, 15:52.
                  p-son

Comment

Tack så mycket Polsson!

Visst stämmer det att det är mer känsla än finlir och drejarspåren går igen i det mesta hon har gjort och många av de övriga Arabia-keramikernas föremål.

Jag tror att jag har sett det mesta i bildväg som finns på nätet för tillfället kanske ett femtontal föremål och kan konstatera att möjligen ett föremål saknar ristad Arabia-signatur, men den kan vara täckt av etikett från Collectie J.W.N. van Achterbergh, Amstelveen. Många av föremålen som har sålts eller är till salu har kommit från denna privatsamling.

Comment

Working...
                    X