Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas, dansk eller svensk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vas, dansk eller svensk?

Nu kommer jag mer flera frågor och bilder Det är roligare än att plugga till omtentamen verkar det som
    Jag har en vas som jag köpte för ett bra tag sedan. Jag har trott att vasen är dansk, men nu är jag osäker... Märkningen saknas men glasyren är kanske bekant?
    Ursäkta för dåliga bilder...

Bonnie
    Bifogade filer

Jag tror att den är tysk och att den kan vara märkt klockan 12 och eventuellt kl 9 (men där är jag mer osäker, eftersom du har satt ett fingeravtryck).

Comment

Ajdå Ska rengöra vasen genast!

Nu kommer det en bild till!
      Bifogade filer
      Last edited by bonnie; 2011-08-11, 21:59. Anledning: bifogar bild

Comment

Ja, klockan nio ser det ut som det finns en stämpel, när jag ökar kontrasten.

Men, jag tror det behövs en bild i fullt dagsljus, för att komma vidare.

Comment

Helt otroligt vad du kan se! Jag ordnar nya bilder imorgon!

Comment

Här är en ny bild
            Bifogade filer

Comment

Vi får nog avvakta till vi finner en som är tydligare stämplad!

Jag är ganska säker på att den är tysk med en variant på påfågelsögonmönstret (Pfauenaugen) som brukar komma ifrån Bunzlau. I detta fall tvivlar jag på att vasen är därifrån med tanke på den rödbrännande leran.

Tidsmässigt känns det som 20-tal.

Här är något som ser ut som siffror eller bokstäver.

Click image for larger version

Name:	Clipboard01a res.jpg
Views:	1
Size:	60,6 KB
ID:	518887

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Vi får nog avvakta till vi finner en som är tydligare stämplad!

Jag är ganska säker på att den är tysk med en variant på påfågelsögonmönstret (Pfauenaugen) som brukar komma ifrån Bunzlau. I detta fall tvivlar jag på att vasen är därifrån med tanke på den rödbrännande leran.

Tidsmässigt känns det som 20-tal.

Här är något som ser ut som siffror eller bokstäver.

[ATTACH]98402[/ATTACH]
                Ja, vi får göra så!
                Imorse när jag skulle fota vasen såg jag 2 nagg upptill och trodde att jag har viftat för mycket med vasen igår och ställt till det, som vanligt. Men nu ser jag på första bilden att det är nagg. Jag hade inte hunnit att springa runt med vasen och kameran vid det tillfället...
                Spelar ingen roll, fin prydnad även med lite skavanker "Nobody´s perfect" eller hur?

Comment

Jag dristar mig faktiskt till att tro att denna vas är svensk.
                  Jag har sett en vas i samma modell med gul/svart dekor. Detta får mig att tro att det skulle kunna röra sig om Bo Fajans eller Nittsjö. Precis där Kaptenen ringat in, kan det möjligtvis stå ett enkelt "Bo" eller "NS". Jag hoppas också att det dyker upp fler av dessa trevliga vaser.

Comment

Jag har sett en likadan vas vid ett par diskussionstillfällen på Antikprat för länge sedan.
                    Dessa var också omärkta och mitt intryck, då som nu, är sydfransk eller spansk tillverkning från 1970-talet ungefär.

Heelt olika bud således.

Comment

Det var inte min vas
                      Sydfransk eller spansk? Låter spännande!

Comment

Working...
                      X