Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signatur.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Signatur.

Har tappat kannan i backen nu när jag skulle bära upp den i huset. Blev en massa glasyrnagg i botten. Tänker kolla upp signaturen, om jag nu ska kasta bort den eller spara ändå. Surt...

Tacksam för hjälpen...
    Bonnie
    Bifogade filer

Här kommer bilden på kannan. Jag kom på att jag hade en kanna från Nittsjö, med liknande handtag. Den bruna kannan är Nittsjö. Kan den halvtrasiga kannan som jag frågar om komma också från samma fabrik?

Bonnie
    Bifogade filer

Comment

Printz läser jag signaturen som.

Ursula Printz öppnar egen verkstad i Holte, Danmark 1954, men jag vet inte om denna hänkelvas eller kanna kan vara hennes.

Prütz är också möjligt. Formnummer 303/23 där 23 är höjden i cm känns tyskt eller österrikiskt.
      Last edited by Kaptenen; 2011-07-23, 23:09.

Comment

Tack så mycket, Kaptenen! Jag vill inte tro att det är Ursula Printz, eftersom kannan är värdelös nu.
        Vi säger att kannan är från Tyskland, Prütz keramik
        Bonnie

Comment

Lauritz.com i Düsseldorf har två vaser med en dekor liknande den på din vas. Varifrån de har fått Oslo, vet jag inte.

2 Vasen mit Blumenmalerei, Oslo, Keramik, glasiert, schau- und rückseitig bemalt, im unteren Bereich Ritzdekor, Boden undeutlich bezeichnet. H 14,5 cm, Dm 9 cm und H 14,5 cm, Dm 8 cm. (2)

Comment

Helt otroligt...Det säljer kanske bäst om man skriver att keramiken kommer från Oslo
            Tack så mycket, Kaptenen, att du har kommit ihåg min naggade kanna Kul i alla fall att se flera liknande objekt ute i den stora världen...
            Tusen tack!

Comment

Gideon har en mycket trevlig bok om Norsk keramik som jag fick ynnesten att snabbläddra i för ett tag sedan. Har för mig att denna faktiskt kan vara Norsk såsom Lauritz skriver.
              Om vi ber Gideon snällt så kanske han kan plocka fram boken och kolla ifall mitt minne stämmer

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Gideon har en mycket trevlig bok om Norsk keramik som jag fick ynnesten att snabbläddra i för ett tag sedan. Har för mig att denna faktiskt kan vara Norsk såsom Lauritz skriver.
                Om vi ber Gideon snällt så kanske han kan plocka fram boken och kolla ifall mitt minne stämmer
                Bästa Gideon! Skulle du kunna plocka fram boken, om du har tid, och kolla i fall kannan och vaserna som Kaptenen har "hittat" är från Norge? Det vore mycket snällt...

Bonnie

Comment

Förlåt, kära damer, för att ni fått vänta.

Mitt svar blir Du nog inte nöjd med, Bonnie, men det är det bästa som nämnda bok kan åstadkomma.
                  För bokstaven P, finns endast personen Plöen och fabriken Porsgrund, så de passar inte in.
                  Kannan känns ända in i ryggmärgen väldigt norsk, så jag tittade på de bilder som finns i stället.

En bild visar två hänkelvaser, varav den ena har exakt samma vridna handtag och snarlika hals.
                  Hank Keramikk (Ahlberg og Karlsen) i Oslo sysslade åren runt 1950 med sådan här prydnadskeramik, men det intressanta är en mening i beskrivningen:
                  "Verkstedet hadde en omfattende produksjon av hel- og halvfabrikata."
                  Det kan betyda att ursprunget är ett annat - men var?
                  Den uppmärksamme ser också att den godronnerade (?) halsen också var vanlig i Arvikatraktens krukmakeriverkstäder, men då är vi på fel sida av gränsen...

Comment

Jeg er enig i at denne kannen meget vel kan være norsk. Jeg ser signaturen fra tid til annen, men jeg har enda ikke lyktes med å finne ut hvem det kan være. Sist helg var jeg på et bruktmarked og en av selgerne mente at det kunne være én av dekoratørene på et av de kjente verkstedene som har gjort disse sakene.
                    Ellers så leser jeg signaturen som Peruth. Selgeren leste signaturen som Ruth Bare for å fylle på! mvh pepita

Comment

Tack så mycket för era svar, Gideon och pepita!
                      Jag kan absolut ingenting om norsk keramik/lergods. Det är nog dags att skaffa mig lite kunskaper inom detta område

Mvh bonnie

Comment

Working...
                      X