Nej absolut inte! Det är kanske inte det mest hygieniska, eftersom mikrorester av mat ofta går in i det porösa materialet, särskilt när glasyren är krackelerad, men diskar man noggrant är det ingen fara. Personligen tror jag att ju oftare man använder porslinet (och inte låter det ligga odiskat för länge) desto mindre risk för bakterier. Men nåt gift är det i alla fall inte, vi äter nästa bara på antikt porslin hemma och har aldrig blivit magsjuka eller liknande. Har aldrig hört att det skulle vara bly i servisporslin, men i och för sig i glasyren på en del dekorativt stengods från 1900-talet. Nån annan som vet bättre?
Jag tror inte heller att det är någon fara med serviser i flintgods. Vad gäller krackeleringar ska tydligen det bästa vara att diska i diskmaskin för att förhindra att bakterier, fett och missfärgningar stannar kvar.
Däremot ska man absolut inte förvara mat eller dryck i blyglaserat gods från tex Medelhavsländerna under någon längre period. Min mormpr jobbade son akutsjuksköterska många år. En sommar kom flera medlemmar ur en familj in och var mycket dåliga. Boven i dramat var att de förvarat saft i en stor blyglaserad kanna, som de köpt i Grekland, i kylen. Kannan fyllde de på varje dag och drack när de var törstiga.
Syran i saften tillsammans med bly var ingen hit. Men detta måste vara tämligen extremt och ovanligt.
Comment