Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämpel LF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stämpel LF

Hej!

Det föremålet köpte jag pga stämpel. Måste få veta, om det går, vad stämpeln står för.

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Den stämpeln har jag inte sett tidigare.
    Var är den köpt och vad visste säljaren var den i sin tur kom ifrån?
    Det är viktigt att veta, för att någorlunda bestämma ort och tillverkare.

L.F. - ja, jag tror inte att vi har att göra med L. Fajansfabrik här utan monogram för krukmakaren/kakelugnsmakaren.

Botaniserar lite i befolkningsskivorna och hittar året 1890:
    Lars Peter Ferner
    Krukmakare
    f. 1846 i Ovansjö (Gävleborgs län, Gästrikland)
    Gift man, far i familjen
    Persbo.
    Garpenberg (Kopparbergs län, Dalarna)
    Födelseort i källan: Ofvansjö, Gefleb.
    Tio år senare finns han i Västansjö, Folkärna i Dalarna och är den ende med titeln krukmakare.
    Som kakelugnsmakare hittar vi två möjliga i Borås och Kristinehamn, men de har L. som andranamn, medan Ferner har det i tilltalsnamn.

Ta nu inte det här för en absolut sanning, utan som ett första förslag i spånandet.
    Ferner känns dock bekant, och det är möjligt att jag har sett det namnet i någon bok eller artikel. Bengt H. kanske får en lampa tänd strax.

Comment

Jag har svårt att tro att denna burk är svensk. Jag uppfattar det som att det rör sig om gråbeiget (vad konstigt beige ser ut i bestämd form) saltglaserat stengods.

Comment

Även jag tvekar, för en sedvanlig krukmakare förr drejade ju i lera, men vi vet inget om denne L.F. och hur han utförde sina arbeten.
        Svenska krukmakare låg tidigt i framkanten, i jämförelse med andra länder, med att signera/stämpla monogram alt. halva eller hela personnamn.
        Vore det en tysk tillverkare, till exempel, skulle det ha funnits fler märkningar på undersidan.

Tittar vi på materialet, ser det förvisso ut som saltglaserat stengods, men kan likväl vara färgat. bonnie kan jämföra vikten med andra burkar i samma storlek, men defintivt i lergods och då har vi besked om den är tyngre eller ungefär lika. Hon kan också karva lite på det skadade stället och se om färgen blir densamma.

Jämför med simcos stora behållare för såpa, som med stor säkerhet kommer från Höganäs: http://precisensan.com/antikforum/sh...t=Barn%E4ngens

Comment

Tack så mycket för era svar! Jag har skrivit en massa tentor och det är därför det har dröjt med mitt inlägg här. Jo, byttan är stengods. Jag har skrapat och det är ingen lera under. Höganäs eller inte, man vet aldrig... Byttan känns gammal men längre än så kommer jag inte...
          Hälsningar Bonnie

Comment

Working...
          X