Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul jugendampel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gul jugendampel

Fyndades idag, primula veris kanske och märkt endast med ett w (eller är det m). Dekoren känns typiskt för jugendperioden. Någon som vet vilken keramikfabrik som har gjort den ?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Fyndades idag, primula veris kanske och märkt endast med ett w (eller är det m). Dekoren känns typiskt för jugendperioden. Någon som vet vilken keramikfabrik som har gjort den ?
    Puffar lite för denna, känns lite som Gefle tycker jag med den enfärgade lite feta glasyren.
    W-et skulle då kanske kunna stå för Maggie Wibom ? Någon, något.....som Ni förstår har jag ändrat uppfattning angående åldern, jugendstil men betydligt senare säger jag nu.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-05-03, 21:42.

Comment

Känns inte svensk, och egentligen inte så gammal... Kan den vara från jugendrevivalen på 1970-talet? Tycker att glasyren är fel på detta föremål.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Känns inte svensk, och egentligen inte så gammal... Kan den vara från jugendrevivalen på 1970-talet? Tycker att glasyren är fel på detta föremål.
        När man kan studera den närmre så ser man att den har en ålder, säkert runt 30-talet och även glasyren känns bra, med ett naturligt slitage framförallt då runt upphängningshålen.

Comment

Svår ampel att datera, det måste medges.

Att den skulle vara tillverkad så sent som under 1930-talet, tycker jag är otänkbart, då den då skulle vara totalt omodern. Jugendrevival under 1970-talet är tänkbart, men jag tror ända att den är från tiden dvs 1900 eller strax därefter. Glasyren får jag inte riktigt någon hjälp av för att kunna påstå det, men jag tycker det ristade W:et skulle kunna peka på det.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Svår ampel att datera, det måste medges.

Att den skulle vara tillverkad så sent som under 1930-talet, tycker jag är otänkbart, då den då skulle vara totalt omodern. Jugendrevival under 1970-talet är tänkbart, men jag tror ända att den är från tiden dvs 1900 eller strax därefter. Glasyren får jag inte riktigt någon hjälp av för att kunna påstå det, men jag tycker det ristade W:et skulle kunna peka på det.
            Roligt att Du tror den är "äkta", dvs från tiden. Att jag spånar runt med 30-talet har främst att göra med att jag försökte mig på att attribuera den till Maggie Wibom och då Gefle 1932-33, (mest för att få en reaktion). Har sett att hon ibland signerade bara med en bokstav. Om det sen är ett M eller ett W ska jag låta vara osagt. Men runt 1900, då kanske vi säger Wennerberg,(do föregående parantes) han gillade ju gullvivor och andra blomster. Ja, jag är medveten om att jag signalerar "hybrisvarning",men jag tar det.
            Last edited by prylsnubben; 2011-05-08, 15:28.

Comment

Ruben Wallström Gefle kanske......

Comment

Working...
              X