Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duktig drejare, men misslyckad glasyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Duktig drejare, men misslyckad glasyr

Formen är riktigt bra och drejaren har lyckats få den riktigt tunn. Tyvärr är glasyren fullkomligt misslyckad och fylld med spruckna glasyrblåsor på den ena sidan och en eventuell signatur är förmodligen helt utplånad. Trots det så ser jag vad jag vill se!

Nedanför skuldrorna syns det tydligt att man har dragit ett streck med en pensel och den övre delen är knottrig och kolsvart.

Har ni några förslag på tillverkare till denna 21 cm höga vas?
    Bifogade filer

Jag ser det inte, men är det Svedala, du ser mellan bubblorna?
    I övrigt tycker jag vasen är jätteläcker!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Formen är riktigt bra och drejaren har lyckats få den riktigt tunn. Tyvärr är glasyren fullkomligt misslyckad och fylld med spruckna glasyrblåsor på den ena sidan och en eventuell signatur är förmodligen helt utplånad. Trots det så ser jag vad jag vill se!
      Nedanför skuldrorna syns det tydligt att man har dragit ett streck med en pensel och den övre delen är knottrig och kolsvart.
      Har ni några förslag på tillverkare till denna 21 cm höga vas?
      Jag håller en slant på Tage Zickerman.

Bilden lånad från Tage-Zickerman-tråden.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

Tack simco och Polsson!

Zickerman var tanken som slog mig när jag såg vasen på hyllan. Formspråket stämmer väl med de andra vaserna som du, Polsson, visar från Zickerman-tråden. Den glaserade i färg avvikande överdelen är också en av anledningarna till att jag tänkte på honom. I Karl Holmberg fann han en duktig drejare van från Bobergs i Gävle. Det är omskrivet att Tage inte var nöjd med glasyrerna.

Det som talar emot är främst de kliniskt rena bottnarna på de föremål som visas.

En annan sak som talar för Zickerman är att vasen köptes i Hässleholm drygt två mil från Vittsjö. Denna vas har aldrig varit med på någon utställning pga den misslyckade glasyren. Kanske har den skänkts till någon bekant från orten och trots de fel och brister den har så har den vårdats ömt som ett minne av den "märklige" Zickerman, vars keramik man inte alls uppskattade på orten. När det nu har förflutit uppemot 100 år sedan vasen brändes i den av Karl Holmberg uppförda ugnen, har historien gått förlorad och vasen lämnas till loppis.

Comment

Tack simco och Polsson!

Det som talar emot är främst de kliniskt rena bottnarna på de föremål som visas.

En annan sak som talar för Zickerman är att vasen köptes i Hässleholm drygt två mil från Vittsjö. Denna vas har aldrig varit med på någon utställning pga den misslyckade glasyren. Kanske har den skänkts till någon bekant från orten och trots de fel och brister den har så har den vårdats ömt som ett minne av den "märklige" Zickerman, vars keramik man inte alls uppskattade på orten. När det nu har förflutit uppemot 100 år sedan vasen brändes i den av Karl Holmberg uppförda ugnen, har historien gått förlorad och vasen lämnas till loppis.
          Kanske är det prototypen till de övriga, men Zickermann blev inte nöjd med formen som drejaren utförde. Emellertid "skar" man av vasen från drejskivan, lät bli att beskicka den och bestämde sig för att använde den som glasyrprov.
          p-son

Comment

Så kan det givetvis vara. Det känns lite tidigt att slå fast att det är en vas av Tage Zickerman även om vi båda känner att det nog är det. Referensmaterialet är minst sagt knapert; högst 5-6 olika modeller och kanske 10 föremål totalt.

Comment

Så kan det givetvis vara. Det känns lite tidigt att slå fast att det är en vas av Tage Zickerman även om vi båda känner att det nog är det. Referensmaterialet är minst sagt knapert; högst 5-6 olika modeller och kanske 10 föremål totalt.
              Vi är helt överens, Kaptenen! Dessutom är Svedala-förslaget lika troligt.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-04-16, 18:25.
              p-son

Comment

Mittenvasen har jag tittat på ett antal gånger och glasyren och dess effekter påminner. Det som inte stämmer är fotringen.

Comment

Ja, det är sådana här gånger man skulle vilja se genom glasyr!

Du har ingen röntgenapparat hemma som du kan använda?

Jag har också letat efter liknande modell. Det finns några modeller från Svedala som saknar fotring, visad av Polsson i Svedala-tråden:

"Sydvenska Dagbladet Snällpostens Riksnummer 1914"

Click image for larger version

Name:	Liljeqvist%2011.JPG
Views:	2
Size:	25,7 KB
ID:	513176

Samt den senast visade vasen som kostade 5000:- på auktion:

Riktigt spännande och ni är bättre skaffade att finna upphovsmakaren. Har själv aldrig haft nöjet att hålla i en TZ.
                  Last edited by simco; 2011-04-16, 19:18.

Comment

Jag har missat uppdateringen och tackar för bilden!

Sedan dess har du fått tag på den rosa genombrutna skålen!

Jag såg inslaget om Sven-Harry Karlssons konstmuseum i Vasaparken, Stockholm på tv4 nyss och gick in på hemsidan och blev mycket intresserad av vad det är för några vaser som står på byrån. Färgskalan tycks stämma.

Name:	startsida-puff1-310x400.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	526341

Comment

I kapitlet Keramikverkstaden berättar Swedner att Tages dröm om att tillverka ett nytt slags keramik till vardagsbruk, kunde förverkligas efter det att hans svärfar fd lektor Wahlstedt hade dött och Tages ekonomiska beroende av sin frus brödrar minskade.

Keramikverkstaden byggdes på en tomt (Vittsjö 6:23), som hans syster Lilly hade köpt 1908. Till sin hjälp anställde han drejaren Karl Holmberg, som fram till 1908-09 hade varit anställd vid Bobergs i Gävle. Tage lockade honom till Vittsjö, med att han skulle hjälpa honom med ett eget hus och ett fritt och självständigt arbete i den blivande verkstaden. Karl kom 1910 till Vittsjö och flyttade in i en villa, ritad av Tage, som döptes till Strandstugan.

Keramikverkstaden försågs med olika tekniska finesser för att Tage skulle kunna experimentera med olika bränningsmetoder. Verkstadens skorsten murades med rundade, hålförsedda tegel och med rökkanaler, så att draget skulle kunna regleras. Hans mål var att få fram en ny typ av glasyr.

Problemen hopade sig för Tage och hans drejare. Ugnen rasade flera gånger och trots att Karl var en flitig och idérik konsthantverkare som ofta jobbade långt ut på nätterna i verkstaden, så var han ingen brännugnsmurare. En bitterhet växte också inom Karl mot Tage som hade lockat honom från ett bra jobb i Gävle. Glasyrerna blev inte heller de, som Tage förväntade sig och dessa misslyckanden sammantaget gör att Tage tvingades att ge upp i mitten av 1920-talet. Han hyrde därefter ut verkstaden till en kvinnlig keramiker, som ej hade någon större framgång och gav upp.

Henry Holmberg fick omkring 1934 i uppdrag av Tage att röja i verkstaden och slå sönder en stor del av de föremål, som stod på hyllorna. En del blev dock kvar och har funnit sin väg till många vittsjöhem.

Av efterlevande till Tage köpte 1955 tennsmeden Nils Gustaf Waldau och hans hustru Karin ett stort lager av obrända keramikalster, som fanns kvar i keramikverkstaden. De lät senare själva ”glasera en hel del av dem, med gott resultat.

Karl Holmberg försörjde sig under den senare delen av sitt liv med diverse tillfällighetsjobb; bland annat högg han ved. Han dog 1948.

När jag fann denna brända, oglaserade och osignerade vas på Vittsjö GIF:s loppis igår gick tankarna till Tage Zickermans nerlagda keramikverkstad. Det är ju svårt att föra i bevis, eftersom någon vas av honom med denna form ännu inte har visats.

Höjden är 19 cm.

Name:	TZ kanske res.jpg
Size:	72,9 KB
ID:	539143Click image for larger version

Name:	TZ kanske 2 res.jpg
Size:	70,8 KB
ID:	539141Click image for larger version

Name:	TZ kanske 3 res.jpg