Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kommer denna goding ifrån???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Var kommer denna goding ifrån???

jag undrar var denna är tillverkad och när? Värde?
    Den är såå vacker.
    Tacksam för hjälp
    Bifogade filer

Du får komplettera med en bild av bottnen och en bild på etiketten.

Comment

Skulle tro att den kommer från SYCO. Men komplettera gärna med bättre bild som Kaptenen sa.
      Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
        Skulle tro att den kommer från SYCO. Men komplettera gärna med bättre bild som Kaptenen sa.
        Korrekt wasistdas!
        Eller ska jag kalla dig esist?!

Här finns en liknande kanna på avslutade auktioner på Tradera

Det borde stå SYCO både på etiketten och kanske även djupstämplat i botten,
        Visa gärna botten som Kaptenen och wasistdas uppmanat till, och en bild på kannan i dagsljus.

Mvh Simco
        Last edited by simco; 2011-01-14, 01:36.

Comment

[QUOTE=simco;168560]Korrekt wasistdas!
          Eller ska jag kalla dig esist?!

Jag får byta till det namnet om 30 år, när jag kan lite mer
          Pes är mitt google.

Comment

Det stämmer, det är samma som den på tradera, min är dock inte stämplad i botten, varför?
            Vart kommer denna ifrån då?
            Tacksam för hjälp
            Bifogade filer

Comment

Det kan finnas olika anledningar till avsaknaden av stämpeln i botten, tidigare eller senare produktion, mycket glasyr som täcker stämpeln, stora partier som sålts via något varuhus, där man bestämde sig för att enbart använda etikett. Visst står det SYCO på etiketten, eller är den för sliten för att se? Ett tips är att vinkla kannans botten i olika lägen vid ett fönster så att du får släpljus. Då kan de vara möjligt att ana stämplar som blivit överglaserade.

Beträffande den senare kannan fick jag en mycket bra känsla när jag såg första bilden. Fin glasyr och form ser det ut som. Det skulle vara kul att se hur hänkeln är fäst, en bild "bakifrån" så att säga
              Den kritvita botten får mig dock att reagera på att detta skulle vara något nyare, kanske inte ens från Sverige. Ingen tillstymmelse till märkning? Här står jag mig slätt och låter de vise och mer lärde spekulera.

Ett litet tips är att starta en ny tråd när du postar en fråga om ett nytt föremål, om de inte har direkt anknytning till varandra t.ex. likadan etikett signering . Skriv gärna en beskrivande rubrik. T.ex. "Blå glaserad kanna/vas?" Det blir lättare senare när man vill söka och id-märka ett föremål som fått identiteten klarlaggd.

Man lär sig efter ett tag, jag gjorde samma sak i början och raddade upp flera saker i samma tråd.

Mvh Simco

Comment

Funderar nu på om det kan vara en hemmamålad kanna, som i från början är vitt porslin?
                Hur känns botten sträv fotring ovh blank i mitten?

Comment

Tack

Ettiketten är tydlig, botten har jag vänt och vridit på men ser ingenting
                  Bifogade filer

Comment

Hmmmm

Det har suttit en etikett i botten, men vad som stått på den går inte att se.
                    Den är söt, glaserad en bit in på insidan också.
                    Glasyren är melerad grön/blå, skumt...
                    Är det en sån här baksidebild du ville se?
                    MVH Marie
                    Bifogade filer

Comment

Ja, precis så var det jag menade med hänkeln.
                      du säger att den är glaserad en bit in på insidan. Hur ser det ut längre ned.
                      Blankt vitt porslin? Sträv vit yta?
                      Hänkeln ser ju bra ut, men grundmaterialet hade jag helst sett att det varit i lergods.
                      Nu får vi se om Kaptenen eller någon annan kan rycka in.
                      Hemmamåleri eller vad?

Comment

Det är vitt och blankt längre ner, en "knöl" i mitten av botten på insidan.
                        Undersidan är sträv på kanterna och blank innanför.
                        Hänkeln är ihålig såg jag nu...skumt

Comment

Då tror jag att det är hemmamåleri. Man kunde/kan köpa hobbyfärger på t.ex. Panduro och måla porslin och sedan bränna eller härda i vanlig ugn. Hur gammal kannan, som troligen varit helvit, i sig är vet jag inte, men troligen inte så jättegammal med ihålig hänkel och säkert resterna av en prislapp under.
                          Kul att du visade den.

Här finns länkar till en del hemmamålat:

Comment

Oki, vacker är den iaf
                            måste få fråga vad det första du trodde det var, när fick en bra känsla? *nyfiken*
                            Vad kan det vara för ålder på de båda?

Comment

Syco-kannan är nog som säljaren skriver i tradera-auktionen, från 1950-60-tal.
                              Syco var verksamt mellan 1945-1969.
                              Den andra kannan trodde jag var äldre keramik eller krukmakargods med fin marmorerad glasyr, från tiden runt sekelskiftet 1900-talet +-några år. Tyckte också att hänkeln såg ut som en "råttsvans" vid nedre fästningen. "Råttsvansar" finns bl.a. på gamla silverskedar och en del krus från Helsingborg från 1800-talet. Krukmakare vandrade runt och äldre modeller har tillverkats senare, därför tyckte jag att kannan såg riktigt spännande ut på första bilden. När jag såg botten så förstod jag att det inte kunde vara någon sådan keramik. Synd, men kul ändå.
                              Den hemmamålade kannan kan säkert vara från ca 1950 fram till nutid.

mvh Simco

Comment

Working...
                              X