Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystiska fynd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mystiska fynd!

Hej!
    Vid arkeologiska undersökningar träffar vi ofta på porslinsskärvor. Vi har hittat två intressanta föremål som vi skulle behöva ha hjälp med. Båda fynden är gjorda i gammal åkermark, fatet i Ursvik i Sundbyberg och "röret" i Täby. Bifogar bilder. Är det någon där ute som har några bra förslag på vad vi har hittat?

Åsa
    arkeolog
    Bifogade filer

Hallå Asa,
    Kul med arkeologiska bildgåtor, välkommen. Hoppas vi kan hjälpa er, men många korkade svar brukar leda framåt. "Röret" ser ut att vara en fajans från 1700-talet, Marieberg eller Rörstrand. Men är det verkligen ett rör? Öppet i båda ändarna? Jag gissar att det är en fot till en liten terrin eller kanske såssnipa.

Övre skärvan för min tanke till senare samlartallrik, men det är det naturlogtvis inte.
    Spännande att följa utvecklingen....so long...

Comment

Hej igen!
      Fatet kan mycket väl vara en samlartallrik. Den behöver inte vara så gammal. Det slog mig just att fatet inte alls är från Ursvik utan även det från Täby. Låg i ett soplager från Hagby gård som är en liten herrgård. Enligt lokalbefolkningen var frun i huset hovmästarinna på Grand Hotel inne i Stockholm i början på 1900-talet. Kanske kan fatet härstamma därifrån. Jag var mest intresserad av om någon hade ett helt fat att jämföra med och så en ungefärlig datering. "Röret" är så klart inget rör, det är små fötter i ena ändan. Jag anade att det kunde vara en fot til något men även här vore det kul att se en hel pjäs. Ser fram emot ytterligare funderingar!

Comment

Hej och välkommen till forumet!

Tallriksskärvan får mig att tänka på utställningstallrikar. Här visas några exempel från konstindustriutställningen 1909.

Har du möjlighet att ta en bild uppifrån mynningen på vad jag tror är en liten vas?

Comment

Översta skärvan är nog en flintgodstallrik med motiv från någon stockholmsutställning. Troligast 1909 eftersom bokstäverna har en hög midja. Benet är knepigare. Det verkar vara äkta porslin, och isåfall import från 1700-talet eller "kopia" från tidigt 1900-tal. Här finns många frågetecken i dess form.
          1: Foten är inte ihålig hela vägen ner, utan är tillstängd i botten. Ett litet hål har gjorts för att överskottsluften ska kunna komma ut vid bränningen. Det tyder på att den antingen var fastsatt på en slät yta (och då gällde lufthålet enbart fotens luft), eller att hela föremålet var ihåligt och att detta var enda lufthålet.
          2. Foten är lodrät. Jag kan inte komma på något föremål som skulle kunna ha en sådan fot. Inte ens en enbent ljusstake skulle ha en sådan fot. Det behövs fler fötter! De andra borde likaledes vara lodräta, vilket gör att botten på föremålet troligen är vågrätt. 3. Foten har en "ansenlig" höjd, dvs i förhållande till sin diameter. Föremålet kommer att få en upplyft känsla. Inte något som står stadigt utan något som lyfter sig från bordet.

Det enda jag kan komma på med dessa förutsättningar är en bordsplateau. Och troligen från 1900-talet.

Comment

Working...
          X