Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal stor kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal stor kruka

Tyckte krukan såg intressant ut och funderar på ålder och ursprungsland. Krukan är ca 30 cm hög. Blixtbilder gör att den ser rödare ut på bilderna än annars.
    söffe
    Bifogade filer

Kinesisk är den, men hur gammal?

thailändsk kan nog inte uteslutas. Här om användning...

Last edited by Kaptenen; 2010-11-21, 12:51.

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
      Tyckte krukan såg intressant ut och funderar på ålder och ursprungsland. Krukan är ca 30 cm hög. Blixtbilder gör att den ser rödare ut på bilderna än annars.
      söffe
      Kan inget om östasiatisk keramik men krukan ser väldigt spännande ut. Så söta små hänklar !! Kanske får jag möjlighet att fingra på den vad det lider Söffe?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack Kaptenen! Hade nog en känsla av kinesisk e.d. Den jag köpte den av visste bara att den var gammal, sen är det att få reda på hur gammal den är. Skall man kanske fråga på AntikWest?

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Kan inget om östasiatisk keramik men krukan ser väldigt spännande ut. Så söta små hänklar !! Kanske får jag möjlighet att fingra på den vad det lider Söffe?
        Nog inte alls omöjligt!
        söffe

Comment

Var på Röhsska muséet idag tillsammans med kompis, som är
          (som han uttrycker det) förvaltare av en jättesamling
          mycket gammal östasiatisk keramik. Där finns en liten utställning t o m feb om jämförelser mellan svensk 60-talskeramik och kinesiskt dito från ca 1200-talet. Skickligt hopkommen utställning! Samtidigt passade jag på att visa min kruka för honom och han menar tveklöst att den är från tiden, dvs Ming-perioden.
          söffe

Comment

Grattis! Roligt att den blev daterad!

Comment

mycket gammal östasiatisk keramik. Där finns en liten utställning t o m feb om jämförelser mellan svensk 60-talskeramik och kinesiskt dito från ca 1200-talet. Skickligt hopkommen utställning! Samtidigt passade jag på att visa min kruka för honom och han menar tveklöst att den är från tiden, dvs Ming-perioden.
              söffe
              Från tiden? 60-talet alltså, fanns det Ming-period då?? för inte spara du väl på gammalt skräp från 1200-talet
              Det får väl bli ett Grattis.

Comment

Grattis, det var ju en riktig överraskning va? Kul!
                Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

söffe
                  Söffe!
                  Även jag vill sälla mig till gratulanterna - Grattis!
                  p-son

Comment

Hallå Söffe,
                    Fin, men tycker du bör kolla med Björn Gremner innan du korkar upp skumpan. Ming eller inte, trevlig. So long...

Comment

Working...
                    X