Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart pingvin - Syco? - Gefle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svart pingvin - Syco? - Gefle??

Denna pingvin väckte min nyfikenhet. Spontant känns den som en Gefle med mangania glasyr, men jag vet inte om de gjort pingviner? Syco är en annan möjlig kandidat Den är ca 11 cm hög.
    Bifogade filer

Vet bara att den verkar ledsen, blyg eller sömnig. Hoppas bara sömnig....Spontant känns det mer Syco än Gefle, men vi hoppas på Mannerheim.
    Last edited by prylsnubben; 2010-10-11, 23:00.

Comment

Lyfter pingvinen

Comment

Jag har fått förmånen att känna på luchurs pingvin i verkligheten, och det slog mig att den var mycket lik i godsvikt och glasyr, som en liten elefant jag tidigare haft.
        Den var från norska K&K - Kråkeröy Keramikk i Fredrikstad och hade en liten etikett, som pingvinen också måste ha haft, i avsaknad av ristad signatur. Båda två har gjutits i form.
        Vi läser (på norska) vad boken "Moderne antiviteter - Norsk keramikk, signaturer og merker 1900-1960" av Olsen och Andersen, har att berätta i ett litet stycke om fabriken:
        "Fra 1950 tok man i bruk en ny type hvit leire som råstoff. Bedriften fikk etter hvert navnet Kråkeröy Porselen - og Kunstfajanse, og man gikk i stor grad over til å stöpe produktene. ---- Bedriften knyttet på fentitallet til seg Sergej Mintorovitch fra den Kongelige Porcelainsfabrik i Köbenhavn. Han ble da fabrikkens kunsteriske leder. Kråkeröy Keramikk besto i 20 år."
        1945-1965 var verksamhetstiden.

Om Sergej M. var designern här, låter jag vara osagt och jag har inte heller googlat efter vad han formgett, men denna teori är okej för mig - så länge inte någon annan, bättre märkt, pingvin vaggar fram.

Comment

oj har visst glömt att tacka för info

Tack Gideon

Comment

Working...
          X