Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är detta? Land? Ålder? Stämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: vad är detta? Land? Ålder? Stämpel?

Nu vet jag absolut inte vad det är för nånting och hur gammal det kan vara. Kan ju vara nytillverkad, men hoppas inte med tanke på hur mycket jag har betalat för det
    Lite hjälp skulle behövas här...

Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Oljelampa av en typ som varit vanlig vid medelhavet... De är mycket svårbedömda åldersmässigt eftersom det går att patinera nytillverkade så att de ser gamla ut. Och det finns ju inga fabriksstämplar att gå efter, direkt. Jag skulle aldrig köpa en sån här och hoppas på att den verkligen är så gammal som säljaren säger. Här är den egna kunskapen och fingertoppskänslan viktigare än alla äkthetsintyg (och kontrollstämplar)...

Comment

Oljelampa =) Den känns gammal, men man vet aldrig. Vet du vilket land den blåa stämpeln kan komma ifrån?

Comment

Hose har postat en bild på några oljelampor här.

Stämpeln kan vara av åtminstone tre typer:

1. Med betydelsen att lampan får föras ut ur landet t ex Israel
        2. Stämpel för att märka ut att det rör sig om en reproduktion såld t ex på ett museum.
        3. Tillverkarstämpel och då är lampan inte gammal.

Comment

Det är det jag funderar på, nr 1. Jag känner inte igen stämpeln, dvs vilken land det kan vara...

Comment

Davidsstjärna tyder väl på Israel.. det finns mycket nyproducerade oljelampor att köpa som turistsoubenirer,, Bl a på Eretz Israel Museum i Tel Aviv. Här en länk till gamla lampor http://www.bgst.edu.sg/realia/bhlamps.htm

Comment

Det är inte davidsstjärna...Davidsstjärna består av två trianglar.
              Etiopien har liknande stjärna på sin flagga men utan prick i mitten.
              Men tack så mycket för länken!!!! Mycket intressant!

Comment

Nej det var det ju inte nu när jag tittar ordentligt...

Comment

Har hittat liknande, inte till 100 % men ändå

Comment

Observera att man inte kan bedöma åldern utifrån utseendet enbart...

Comment

Kan du utveckla dig vidare? Eftersom jag har lagt ut bilderna här och ställt en fråga så vill jag ha nån information som kan vara till hjälp på något sätt =)

Comment

Nej, inte ens Hose som länkades till i början av tråden kunde säga om hans egna var 2000 år gamla eller från 1975... Jag kan inte alls hjälpa till med några tips, tyvärr. Kanske en kol-14-datering är det enda sättet?

Comment

en kol-14-datering låter mycket avancerat för en sådan vardaglig grej som oljelampa. Jag får nog ha rökelse mot mygg i oljelampan, nästa sommar. Nu finns det inga hemska insekter ute tack och lov!
                          Tack så mycket för hjälpen!

Comment

Working...
                          X