Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa sättet att laga porslin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bästa sättet att laga porslin?

Hur ofta har man inte sett porslin med riktigt fula lagningar? Exempelvis där limmet har blivit brun.
    Så hur lagar man porslin på bästa möjliga sätt, så skarven blir osynlig?

Underligt att ingen vet!

Comment

Karlssons klister
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
        Karlssons klister
        Jättekul!

Comment

Hallå Ruska,
          Otålig? Vem är inte det. Är det någonting man inte själv ska försöka laga är det porslin, inte om det är synliga skador i brottytan. Jag lämnade in en sailor, Staffordshire, som tappat toppen av flaggan till en en snubbe i Gamla Stan och jobbet kostar en tusning.
          Sailos allways return... so long...

Hur går det med kamerainköpet?

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Ruska,
            Otålig? Vem är inte det. Är det någonting man inte själv ska försöka laga är det porslin, inte om det är synliga skador i brottytan. Jag lämnade in en sailor, Staffordshire, som tappat toppen av flaggan till en en snubbe i Gamla Stan och jobbet kostar en tusning.
            Sailos allways return... so long...

Hur går det med kamerainköpet?
            Inte otålig, hatar bara idiotiska svar.

Kameran planeras att införskafffas på onsdag.

Comment

Hallå,
              Tycker inte att mitt svare var idiotiskt, bara väl menat. So long... vi ses onsdag.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå,
                Tycker inte att mitt svare var idiotiskt, bara väl menat. So long... vi ses onsdag.
                Det var inte ditt svar jag opponerade mig mot. =)

ber om ursäkt!

Comment

Det som ger bäst resultat är säkert det som Kim föreslår. Ibland kan det dock vara så att föremålets värde inte motiverar en så pass dyr reparation. Jag har till exempel en Rörstrand tekanna från 1910-talet (inköpt för femtiolapp) som var skadad där man sätter i "proppen", d v s det syntes inte från utsidan när proppn satt i. Jag limmade fast de lösa bitarna med ett superlim avsett för porösa material och det blev hyfsat bra. Jag borde dock ha använt en mindre mängd lim än vad jag gjorde. Det räcker säkerligen med en väldigt liten mängd för att det ska fästa.

Comment

Att jag förslog Karlssons klister var inget utslag av vare sig skämtlynne eller idioti utan ett fullt seriöst förslag.
                    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Jag lagade senast idag en kanna med karlssons klister... varför ska man inte kunna göra det? Är det inte en superdyr sak kanske man inte kan lägga ut en tusing på att laga det professionellt. Kanske inte det bästa sättet, men absolut inte idiotiskt, Ruska!

Comment

porslinslagning

vet någon som lagar porslin i Norra Skåne?
                        Kristianstad-Hässleholm-Perstorp-Höör (kanske även Mittskåne)
                        eller i värsta fall Malmö, inte lika värst fall Helsingborg?

Comment

Titta på tråden Rädda keramiken! som handlar om att limma lergods.
                          Karlssons klister har använts i generationer och är ett otyg när gamla reparationer ska göras om, överflödigt lim hackas bort och ytor skrapas rena.

När det gäller porslin och man vill limma själv, skulle jag testa det här:

Comment

laga porslinsfigur

Hej! Jag vill spinna vidare på den här tråden. Jag har en ganska stor hund i porslin som har förlorat övre delen av ett öra. Går det att bygga på det på något vis? Och i så fall, finns det någon i Stockholmstrakten som utför sådant?

Comment

Hallå Ankica,
                              Bra att du aktualiserade frågan, tror att många vill veta mera. I alla fall jag.
                              Farbror Gideon kan det här och hoppas han hör upp.
                              För att kunna lämna kloka råd måste vi nog se en bild på förlorade örat.
                              Tror inte på Karlssons Klister för jag är en åsna.... so long...

Comment

Working...
                              X