Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En utmaning till antikdeckarna!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En utmaning till antikdeckarna!!

Hej alla,

Hittade denna kopp på loppis, jag vet den ser ganska trasig ut, men den har sin charm. Troligen drejad, vet inte om motivet är kinesiskt eller något annat?
    Är det någon som vet något eller har en teori?
    Ålder? tillverkare? liknande objekt?

tacksam för era svar
    Bifogade filer

Troligen Engelsk. Jag tror koppen är gjuten, men att fotringen lagts på med någon teknik som lämnar "drejspår" i botten. Mitten av 1800-talet är en lagom gissning.

Comment

Hej alla på PES,

Antikdeckarna har tagit utmaningen :-)
      Läs om koppen här;

Comment

Kul att de tog upp frågan och Du lyckats göra PES lite mer känd för bredare allmänhet, jaken!
        Men nog fick Pontus och Anders god hjälp av svaret från Peter S.

Comment

Ursprungligen postat av jaken Visa inlägg
          Hej alla på PES,

Antikdeckarna har tagit utmaningen :-)
          Läs om koppen här;
          http://www.hemmakanalen.se/1.1803098...spanar_in_kopp
          Kul...fast Peter S vet bäst
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Min blygsamhet förbjuder mig att yvas, men visst är det trevligt när flera kommer till samma slutsats.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Min blygsamhet förbjuder mig att yvas, men visst är det trevligt när flera kommer till samma slutsats.
              För att sticka ut hakan lite och med all respekt för Pontus och Anders, så tror jag att din datering ligger närmast. Utifrån dekor (fiskande pojke och ormbunksbård (fern) och gods som inte ser ut att vara ironstone eller motvarande förbättringar av massan tror jag på en datering runt 1830-40-tal.

Comment

Antikdeckarna smyger här i kulisser och läser trådarna. De kontaktade mig och inte omvänt vilket är extra kul. Koppen står i fönstret i vår sommarstuga och vi njuter av den när vi är där.

PeterS du är duktig undrar om du kan "battla" men Pontus och Anders i något avsnitt av Antikdeckarna, det skulle vara riktigt kul att se.

Comment

Jag träffade Anders på en fest i somras, men inte vågade jag prata antikviteter med honom inte... Och ibland är det rätt skönt att vara anonym, vilket man ju inte kan vara om man uppträder i TV. Hoppas han tyckte det var skönt att slippa "bli igenkänd", han också...

Comment

Working...
                  X