Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas, signerad, men vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vas, signerad, men vem?

En liten annorlunda vas som ville följa hem till mig. Ser ut att vara stengods. Signerad Ruth eller Ruti?
    Vet någon vem kunde ha gjort vasen?
    Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Kan vara Roth som var en västtysk keramik tillverkare...

eller så är det någon "hemtillverkad".

Comment

Någon "hemtillverkning" är det inte fråga om.
      Glaseringen kan vara avsiktligt utförd på det viset, eller så är den misslyckad, som en samlarvän pessimistiskt ville säga om vasen nedan från A&J i Höganäs.
      Det kan vara utfört i utbildningssyfte, eller helt enkelt för att framhäva glasyren visavi formen - vem vet?
      Snyggt blev det, tycker iallafall jag.

Kan Du ta en ny skarp bild i släpljus, utan blixt, så att signeringen framträder bättre, bonnie?
      Känner inte igen den, och får inte det heller till Roth. Rillt, Killt, Rill.T. eller något sådant kan det vara och då är det en konstnärssignatur jag inte sett tidigare. Den kan mycket väl vara svensk och ganska färsk.
      Bifogade filer
      Last edited by Gideon; 2010-08-24, 20:44.

Comment

Ny bild

Nu har jag tagit en ny bild. Hoppas att det går att hitta något namn som kan leda oss till svaret
        Bifogade filer

Comment

Mycket bättre!
          Men det gav inte mer klarhet, tyvärr.
          Det är en verkstadskeramiker vi har att göra med och nu ser det mer ut som Rut Ti. med förkortning av efternamnet. Det är min tolkning just nu.
          Vasen är skrapad runt bottenkanten, för att det blivit för mycket glasyrdropp att vasen skulle stå stadigt. Det visar att keramikern släppte ifrån sig den trots allt, och inte ville kassera sitt "misslyckade" alster.

Vänta och se om någon kommer med en liknande vas eller direkt känner igen signeringen.
          Last edited by Gideon; 2010-08-24, 21:50.

Comment

Jag har också googlat en hel del! har inte hittat nånting! Kan inte folk börja lägga i lappar där de skriver varifrån grejer kommer?
            Tusen tack för hjälpen!

Comment

Hejsan!

Hittade en vas idag på loppis med samma signatur; Ruth, och etikett.
              Hade ingen kamera med mig, men på etiketten stod det:

Ruths Konsthantverk
              Polhemsgatan (?)
              Tel: (?), Sala

Hittar inget mer om verkstaden,
              men det finns ett Ruths Konsthantverk i Umeå när man söker på hotfrog.se
              Kanske har Ruth flyttat till Umeå?

Comment

Knepigt det där.
                Firman registrerades 1979 och verkar vara inaktivt idag. Verksamheten bestod av tillverkning och försäljning av vävalster samt försäljning av garner.
                Rut Margit Persson heter innehavaren, och det finns bara tio som heter så idag - och de är mellan 73 till 91 år gamla.
                Inget hindrar att hon var återförsäljare (kanske för namnlikhetens skull?) åt http://keramikruth.ch/

Det här är spekulation från min sida, och det går ju att kontakta denna variationsrika krukmakare för besked. Hennes sätt att signera ger klart besked.
                Hennes produktutbud är härlig för en lergodsnörd att skåda.
                Kolla in ordspråkstallriken!

Comment

Har mailat och frågat. Vi får se om jag får svar =)

Tack Simco och Gideon!

Comment

Inget svar...

Jag har tyvärr inte fått svar på min fråga...Antingen läser de inte mail eller så låtit bli att svara...Tråkigt i vilket fall som helst...

Mvh Bonnie

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                      Jag har tyvärr inte fått svar på min fråga...Antingen läser de inte mail eller så låtit bli att svara...Tråkigt i vilket fall som helst...

Mvh Bonnie
                      Det är synd.
                      Men vi ger Sverige en chans ändå, och tittar närmare på den här personen:
                      Streamline your purchasing with our B2B ordering portal. Browse inventory, place bulk orders, track shipments, and manage your business account efficiently.

Frågan är bara hur hon signerar.

Comment

Working...
                      X