Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
    Hej
    Var det inte så att när senapen var slut. så sparade men glaset, som blev ett bra dricksglas,
    vad jag kommer ihåg från min barndom, när man var mer sparsamma....

    Staffan
    Jo, visst var det så. Som barn fick jag dricka mjölk ur sådan här mugg som varit för senap från Slotts.
    Bifogade filer

    Comment


    • Hej
      Ja, jag kommer ihåg...svagt...det var trevligt då och man var sparsam,
      inte bara köp, köp...

      Men jag skulle gärna visa en burk från lördagens loppis.

      En militär senapsburk. Men inte med Genses stämplar varken på "spatel"
      eller de rostfria detaljerna, men annars näst intill identiska med Gense.

      Hälsar
      Staffan
      Bifogade filer

      Comment


      • Grey Poupon 1777 har visats flera gånger men inte i det här utförandet och signaturen kan jag inte härleda.....
        Däremot de båda svenska burkarna där den svarta kommer från Höganäs med J&A och den gröna med "munnen" eller "läpparna" och nr 540 är från Töreboda.
        Bifogade filer

        Comment


        • Hej
          Mycket trevliga bilder och på trevliga burkar.

          Hälsar
          Staffan

          Comment


          • Hej

            (Spateln hör ej till "burken")
            Jag skulle gärna visa en liten senapsburk, som är lite "annorlunda",
            men som säkert hämtad sin utformning från svensktillverkade burkar
            tänker jag. Det står skrivet Imp. i botten, så då skulle den vara till-
            verkad utomlands...väl? Tyskland, England eller Frankrike?
            Men när jag googlar så hittar jag inga från dessa länder.

            Skulle den vara tillverkad bara för svenska marknaden och i så fall
            bara porslinsdelen eller det rostfria också. Jag har ej funnit liknande
            "handtag(rostfri)" på andra burkar. Den liknar mest "Röstrandsburkar"
            design Hertha Bengtson.

            Skulle den här sortens senapsburkar ha sitt ursprung från England?

            Sedan en helt annan fråga, som gäller stämpeln på "spateln", som ej
            hör till burken. Den verkar så bekant, men känner någon igen den?


            Undrar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-14, 10:10.

            Comment


            • Hej
              Bilden på burken var borta nyss...så ...

              Staffan
              Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-18, 09:50. Anledning: Bilden var borta...

              Comment


              • Little Strong One kallar Astra Hässle sin senap i en burk från Höganäs Keramik i blyfritt stengods.
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej
                  Ja, en mycket trevlig burk. Jag undrar samtidigt vad "Astra Hässle", är för
                  företag...tillverkare (Astra i Hässleholm...eller vad?)

                  Undrar
                  Staffan
                  Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-25, 20:42.

                  Comment


                  • Om jag minns historien rätt så var det en apotekare i Hässleholm som startade ett företag för tillverkning av läkemedel. Det fick heta Hässle och kom senare att flyttas till Mölndal. Astra från Södertälje kom att slås ihop med Hässle och det blev Astra-Hässle. När Astra och det brittiska läkemedelsföretaget Zeneca i slutet av 1990-talet gick ihop försvann Hässle från företagsnamnet men i Göteborg och Mölndal finns det många som fortfarande talar om Hässle. Med detta resonemang skulle man kunna datera senapsburken till 1990-talet.

                    Comment


                    • Som kuriosa kan jag nämna att det fanns en busshållplats så sent som i alla fall 2003, som hette Hässle, i Mölndal. Det var först häromåret som jag upptäckte att den bytt namn till AstraZeneca. Hässle hängde nog med ett antal år efter 2003 (jag slutade åka buss den sträckan så frekvent det året).

                      Comment


                      • Hej

                        Detta är intressant läsning. Finns det någon senapstillverkning kvar i Hässle(Hässleholm?)

                        Jo, jag samlar, som ni säkert sett(?), på en speciell sorts senapsburkar, keramik/porslin
                        med metallock och spatel. Men, det är svårt att hitta senapsskedar eller spatlar till de
                        burkar jag hittar. De är alltid(nästan) borta. Här en bild på de jag har.
                        1 Klassisk modell, utan annan stämpel än "SV rostfritt stål"
                        2 Gense senapsspatel, dock ej till de burkarna(för stor)
                        3 Äkta senapssked, original till dessa burkar med rostfritt från Gense
                        4 Senapsspatel med okänd stämpel(jag har tidigare frågat om den stämpeln??)

                        Staffan
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Tillverkning av senap känner jag inte till.
                          Men Staffan du kanske har svar på min snart fem år gamla fråga: http://precisensan.com/antikforum/sh...p?24418-Spatel

                          Comment


                          • Hej
                            Jag har tittat på spatlarna på din länk.
                            Jag tänker att längden är bra men storleken är för liten, om
                            inte någon tillverkare har missat ordentligt.

                            De senapsspatlar jag har är genomgående en bra bit större.
                            Däremot ser de ut att likna, i storlek, små kryddskedar(salt),
                            som finns många av på loppisar nu. Men dessa små
                            kryddskedar är oftast mässing eller silver.

                            Om vi jämför med äggskedar av ben, så har de längst upp
                            på avigsidan av skaftet en liten skedform för att ta
                            salt med. Färgen på benskedar kan variera då ben gulnar starkt.
                            Man har alltså kombinerat ägg- och saltsked. Det fanns behov
                            av en egen saltsked....

                            Så, jag tror de är kryddskedar och i första hand för salt.
                            Men då ägg är lite speciellt och kan vara löskokt, så skulle varje
                            bordsgäst därför ha en egen. Kanske ingår den i ett frukostsett?

                            Ja, jämför vi med Slottssenapsskeden, så skulle man nog tycka
                            att dessa spatlar verkligen är för små för senap.

                            Funderar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-27, 09:36.

                            Comment


                            • Tack Staffan. Jo, så är det säkert.
                              På tal om Slotts Senap, så såg jag en annons i Femina nr 52/1953 där man visar både glas och sejdel. Det vore kul om någon kunde visa upp något av de metallock som förslöt resp förpackning. Det måste ju finnas "dricksglasförpackningar" med stående räfflor "av olika storlekar" och som man nu kanske inte vet att de varit senapsglas. Här är bilder på hur de ser ut.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej

                                Ja, var finns locken? Mina hågkomster sträcker sig till de glas på 60-talet,
                                som innehöll Slottssenap, lite avsmalnande kantigt nedåt. Minns jag fel
                                men hade de plastlock?

                                Nu, har jag börjat titta efter sejdlar, som skulle kunna varit "senapssejdlar",
                                dvs när jag går på loppis. Ibland har jag sett minst 6 st , kanske sådana, och
                                tänkt...ja, ivriga senapsförbrukare...

                                Tänkvärt, var finns locken.

                                Undrar
                                Staffan

                                Comment

                                Working...
                                X