Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hallå Simco,
    Vill bara säga tack för intressant läsning med spännande länkar på djupet..
    So long

    Comment


    • #47
      Tack Kim!
      Kul att du uppskattade inlägget!

      Comment


      • #48
        Tack Simco för fint inlägg och länkar!
        Senap från Gotland har ju ofta kryddats med honung, så kanske även i denna. Här en burk där jag kan läsa Visby Keramik och ö(?)csi. Men vad står det för?
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Tack så mycket Lars M!

          Jag är ganska säker på att din senapsburk är från Szilasi keramik som grundades av ungraren Janos. Öcsi betyder kompis eller "killen" på ungerska, kanske är det någon medarbetare som har haft smeknamnet "Öcsi" på verkstaden? Här är en kruka från en avslutad Traderaauktion som också är signerad Öcsi

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            På en annan sida fann jag en samlare som skrev att han funnit att Batty & Co hade ett lager i Edinburg på 1800-talet, och att det ska finnas kopplingar till Indien? Jag finner det intressant med de små variationerna på burkarna. På min burk finns inte Rd. nr. utskrivet vid den runda loggan vid basen. Jag har även sett att det finns olika former av text på den blå delen av burken. På min burk verkar texten vara inristad i godset, det är lite klumpigt gjort på vissa ställen, är det lika på din burk Kaptenen? Lars Ms burk har överföringstryck och vid en avslutad auktion på ebay finns en burk med guldtext som gick för $53 dollar.

            Nu har jag kapat tråden rejält med länkar och bilder hoppas det är okej. Ändå spännande hur mycket historia det finns i en liten burk!

            Stort tack för fin research!

            Nej, min har överföringstryck. Jag är ganska säker på att Lars M:s burk är äldst eftersom företagsformen är Batty & Co, min och din är Batty & Co Ltd.

            Comment


            • #51
              Tack så mycket Kaptenen!

              Intressant med dateringen. Jag håller med dig, Lars Ms burk har rikare dekor än våra. Kanske är Lars burk äldst, din 2.a och min 3.a i åldersordningen? När jag suttit och googlat har jag sett så oerhört många fina senapsburkar. Nu kommer jag att söka efter fler de är så vackra, jag är svag för gamla emballage i keramik/flintgods. Din chutneyburk väcker också ett enormt ha-begär, men dessa är nog ytterst ovanliga.

              Comment


              • #52
                Apoteket Kronan Göteborg

                Här en burk med etikett eller dekor under glasyren. Det brukar ju vara påklistrade pappersetiketter vanligtvis.
                Krukmakaren Höganäs är tillverkare.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Aage Selsbo har gjort denna senapsburk i stengods - Randi nr 23.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Här är nog locket viktigare än burken!
                    Gense. "Rostfritt stål i stilren form" är ju inte blygsamt. Själva burken bara märkt "V."
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Och så dök det upp en till! Lika men ändå olika.
                      Här med stämpel Rörstrand och brun glasyr undertill och ett tydligt V.
                      Den uppmärksamme kan se att hålen för skedarna skiljer sig åt i utformningen.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Aviemore Pottery

                        Senap från England och burk från Scotland. http://www.google.se/search?q=aviemo...w=1237&bih=741
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          En Tysk...

                          Ahh, vi kör en till. En Tysk, inte alltför ovanlig, om man ser till utbudet på E-Bay, men ingen för 10kr .
                          Alltså, en burk till 50-års jubiléet av Düsseldorfer Senfindustrie. Otto Frenzels Löwensenf.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Finest German Mustard

                            På inlägg 56 visade jag en senapsburk från Aviemore Pottery Scotland med blå text. Här en likadan burk men med grön text och Finest German Mustard och någon slags landskapsbild från Tyskland (?).
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              AB Th. Winborgs

                              AB Th. Winborgs och därunder Kungl. Hofleverantör står det på senapsglaset.

                              Lägger in ett par länkar dessutom till andra senapstrådar, snart är det ju jul.



                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2012-11-13, 21:52. Anledning: Lade till länk

                              Comment


                              • #60
                                Mulles Senap

                                Signaturen kan läsas som MM eller WW. Någon som vet mer om Mulles senap?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X