Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenomenet pizzatallrikar och tacoserviser är inget nytt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Fenomenet pizzatallrikar och tacoserviser är inget nytt!

Runt sekelskiftet 1800/1900 uppstår ett mode som går hand i hand med industrialismen och den ökande konsumtionen- porslin som är utformat för en sorts livsmedel eller serviser för en högtid. Kräftserviser, sill- och ansjovisfat, jul- och påskserviser, skinkfat har vi nog alla stött på. Jag vågar påstå att samtliga svenska porslinsfabriker har tillverkat denna typ av porslin, men det är fullt möjligt att huvuddelen av det vi stöter på är importerat.

Här är en loppisfyndad "varm korv-terrin" från Schramberger Majolikafabrik i Schramberg (längd 25 cm). Auktionsfiman Mehlis daterar den tyska Wurstdose med texten "Frankfurter Würstchen" till 1920-talet.

Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

----

Det hade varit spännande att se vad som finns i Dina skåp!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-08-09, 16:43.

Hallå Kapten,
    Härlig servering på kul tråd. Har inte så mycket att tillföra efter senaste flytten
    då sparris korgar och snigeltallrikar bytte ägare, men en liten gissningstävling
    på temat kan jag bjuda på:

Vad är dessa små föremål avsedda för och till vilken tid kan man säga att modellerna
    kom till?

Föremålen är Gefle, Blått Band. A Percy, dekor 1930 inför Stockholsutställningen, men
    modellerna kan vara äldre. So long...

PS. PRYLSNUBBEN FÅR INTE VARA MED, HAN HAR FACIT DÄR HEMMA PÅ FEL SIDA
    BRON.
    Bifogade filer

Comment

Är det fat för sardin eller makrillburkar??

Comment

Jag gissar på att de fem faten på första bilden är till omeletter. De två andra ser ut som saladjärer.

Comment

Hallå Snövit och salut Kapten,
          En av er har delvis rätt. Tiden? Kom igen alla andra för det här
          en himlla kul tråd, några exempel finns på tråden kräftpremiär.
          So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Snövit och salut Kapten,
            En av er har delvis rätt. Tiden? Kom igen alla andra för det här
            en himlla kul tråd, några exempel finns på tråden kräftpremiär.
            So long...
            Till vilken tid kan man säga att modellerna kom till?

Ja, det är inte helt lätt att veta vad Du tänker på, Kim! Eftersom servisen skulle presenteras 1930 på Stockholmsutställningen och denna kom att kallas funkisutställningen, så får vi väl säga till funktionalismen även om det mer är ett stilbegrepp och Percy och Blått band är ganska långt från "funkis".

Comment

Hallå Kapten,
              Luddigt, javisst, Men gå in på tåden "svart sverige" (vet inte hur
              kopierar in adressen) så får du dig kanske en tankeställare.

Men kort, dekoren BB är Percy 1929.30, men "klistrades på" ett
              antal modeller av äldre datum. Bara en modell i min svit är formgiven
              av Percy, (därtill tvingad, har han berättat, han gillade inte funkis).

So long...
              Last edited by Kim von Platen; 2010-08-10, 00:15.

Comment

Fatet på mittenbilden verkar vara Percys formspråk?

Comment

Hallå Kapten,
                  Det är möjligt, t.o.m troligt att Percy formgivit det s.k. kamfatet, vet faktiskt inte.
                  Men vad jag vet är att alla tre små faten är avsedda för sallad, s.k. salladierer. Det finns fyra olika modeller. Rätt svar:
                  1:an. F-modell 1931 (Percy)
                  2:an. D-modell 1927 (Percy ??)
                  3:an. A-modell 1911

Tack för deltagandet, inte så lätt, det var ju en kuggfråga. So long...

Comment

Tack själv, Kim för inlägget!

Här en tidigare tråd med sillfat från Gefle och ansjovisburk från Rosenthal.

Comment

Rädisfat, i det första kan man ha salt i mitten och rädisorna på kanten,
                      i det andra ska man nog ha rädisorna i mitten, annars blir det mycket salt. Det första verkar äldst, kanske 20-tal och möjligen svenskt. Det saknar märkning helt och hållet. Det andra känns kanske tyskt och från 30-40talet.
                      Bifogade filer

Comment

Sparrisfat från Rörstrand. Tar en del plats i köksskåpet (bananlådan menar jag).
                        Bifogade filer

Comment

Tack Prylsnubben och Rosa!

Som Du skriver Prylsnubben får jag också känslan att rädisfat nr 2 är yngst. Men jag tror att jag skulle vilja datera det första till 1910-tal och det andra till 1920-tal. Kul att Rosas sparrisfat stämmer så bra i både färg och dekor och jag förmodar att detta också är tillverkat under 1910-talet.

Just nu plockas julsakerna fram överallt på loppisarna och jag blev förvånad över denna 1 liters tillbringare, som jag omedelbart när jag såg den trodde var från 60-talet. När jag vände den såg jag att den var stämplad Ditmar Urbach och förstod då att den var tillverkad mellan 1919 och 1938, då fabriken "ariserades" och fick namnet Ostmark-Keramik A.G. Bokstaven Z i stämpeln står för orten Znaim (idag Znojmo, Mähren, Tjeckien) där Europas då modernaste keramikfabrik låg.

Bifogade filer

Comment

Working...
                          X