Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur rengöra fett antikt porslin, ????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur rengöra fett antikt porslin, ????

Alla porslins proffs titta hit !!!!

Jag har ställt upp en del av mina tallrikar, men när nu min man har passat

på att göra en till likadan o målad hylla, tänkte jag, jag måste ju rengöra tallrikarna men hur???

För att inte få vattenrosor, få in vatten mellan emaljen o ev små repor eller små

krackeleleringar?????Jag har dragit på detta länge, men de är feta o det behövs, men en 1828, tex har lagats på gammalt vis med klammrar på

baksidan, syns inget framifrån eller sidan, de andra har inga sådana saker att ta hänsyn till förutom åldern.

Hur har ni gjort!! Tacksam för seriösa svar

Läs den här länken och begrunda. Att få fint porslin verkar vara svårt.

Comment

Det där har jag läst, o skulle aldrig i mitt hela liv göra mot dessa 160 år gamla tallrikar.

Visade den för min man o t o m han sa, är du tokig, ta en ljum fuktig trasa o torka av, de är ju inte skitiga, det är fett o sånt man vill torka bort.

Mina älskade tallrikar, Ska du ha mig att få hjärtinfarkt Kolmårdstrollet, du verkade ju så rar o trevlig!!!

Men nu börjar jag undra, de skulle få vattenrosor, de som det är guld på skulle ju skavas, det är mammas babysar du pratar om (skämt åsido, kag vet att det inte, var du som skrivit det inlägget o jag vet inte vad det är för porslin, de kan hävda vad som helst,
      koka o hålla på med porslin som Eva På G-bergsbutiken

berättade för mig, att de bara tog i med vita handskar, då de skulle hämta en del riktigt gamla t Nationalmuseet.

Om ingen har, i mina öron ett mildare förslag, blir det ljummen, urvriden trasa,

Comment

Jag köpte nyligen en Gustavsbergare som var rejält skitig och fet, hade nog suttit på en köksvägg i 50 år... Jag diskade den helt enkelt många gånger med hett vatten och stora mängder Yes, nu är den nästan som ny! Tallrikar med gulddekor bör man nog vara försiktigare med.

Comment

Lite skonsammare !!!!

Läste du om den där dunderkuren, det måste vara slitstarkt porslin eller som jag skrev hysteriskt sterila svenskar, det är ju vetenskapligt bev att vi o främst barnen växer upp i en alldeles för steril miljö.

Därför har deras antikroppar inte utvecklat försvar för damm o sånt som var mer naturligt förr, därför drabbas de av astma o andra immunförsvarssjd.

Ja, men om det läggs i vtn, min man är övertygad, att en del får vtnrosor, vtn lurar sig in mellan emaljen o porslinet, eller om man har en tallrik m en spricka eller lagning på baksidan, då, tror även jag att man vill vara mer försiktig, för man är ju så väldigt rädd om sina tallrikar.

Tack för rådet!

Vi kan ju prata om det senare men jag har 3-4 dubletter som du kan se uti fall, du är intr av, snygga, kända alla

Comment

Jag tycker nog att metoden med kokning/ugnsbakning av porslin skulle vara kul att prova. Det är väl främst för porslin med rejäla missfärgningar den kan bli aktuell, d v s där fettet/smutsen har gått genom sprickor i glasyren ner i själva godset. Ytlig smuts och fett kan man diska bort, även om man får göra det några gånger.

Comment

Working...
            X