Dessa två har jag köpt för några tior på olika ställen. Egentligen spelar det ingen roll vem som har gjort dem eftersom jag tycker att form och färg är viktigare än formgivare och värde, men det kan ändå vara kul om någon känner igen någon av dem. Helt omärkta som synes. Kan tillägga att de inte skall säljas så jag letar inte efter säljinfo. Den bruna är precis nio cm hög och den grågröna är sju.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Två okända stengodsvaser
Collapse
X
-
Det är en bra och en medioker sak Du har köpt, från olika länder och decennier.
Den högra ser ut att vara svenskt 1930-tal, med antydan till blå stämpel på glasyren. Dansk? Kanske det med.
Den andra tror jag mer på att vara 1950-60tal och är en katt bland hermeliner, antingen Tyskland eller rentav Asien. Bra glasyr och gammal form.
Det är mest fotringen som särskiljer dem båda i kvalitet.
Att ha dem i händerna istället, skulle gjort bedömningen mycket lättare.
Du följer annars principen att främst köpa det Du själv gillar eller fastnar för, och det är en vinnarprincip i längden.
-
Det är inte så spännande grejer. Vanliga spräckliga Nylund och Stålhane. Jag har inte sålt dem utan de ligger nedpackade. Det går ju knappt att sälja enklare stengods nuförtiden. Båda dessa kommer jag att behålla, än så länge. Jag kan ta en bild på hela vitrinskåpet när det blir lite ljusare.
Comment
-
Nu kommer bilden på hela vitrinskåpet. De flesta är inga märkvärdigheter men jag har gillat dem och tycker att de är snygga tillsammans. X= de tidigare efterfrågade här i tråden.
Övre raden från vänster: Sven Wejsfelt, Stålhane, Emi Fuzii, Nylund, Nylund (med provglasyr enligt text), Nylund, Söholm.
Nästa rad: Nylund, Nylund, Nylund (miniatyr), Stålhane (unik), Nylund, Nylund (miniatyr), X, Dansk nyare okänd, Nylund, Stålhane (miniatyr nr 86), X.
Nästa som sorteras ut blir nog det vita Nylund lövfatet.
Comment

Comment