Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har jag köpt, stor lockurna, förvaringskärl?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad har jag köpt, stor lockurna, förvaringskärl?

Hej!

Medan min mails server ligger nere får jag passa på att visa ett impulsköp.
    Vet inte riktigt varför jag bjöd på denna överhuvudtaget, totalt hjärnsläpp?
    Brukar köpa saker utifrån vissa kriterier som jag ställt upp för mig själv

1. Estetiskt tilltalande, något jag verkligen känner att jag vill ha.
    2. Intressant föremål eller spännande märkning, som jag vill lära mig mer om
    3. Fynd.
    4. Andvändbart.

Det bästa är när flera av kriterierna uppfylls.
    När jag köpte denna hann jag varken överväga det ena eller andra. Det enda jag reagerade över var att den var STOR, 26 cm hög och ca 72cm omkrets.
    och storleken har ju ingen betydelse har jag fått lära mig,

Nu undrar jag vad det är jag har köpt? Det ser ut som att dekoren först är tryckt och sedan målad med blank glasyr över. Glasyren är inte lika kritvit som på bilderna och har lite "prickar" i sig. Locket passar inte klockrent glider omkring sitter inte stadigt när man lägger på det och är lite mer gulfärgad i tonen än resten av urnan, men säljaren hävdar att det är det enda lock som funnits till den.

Hoppas någon kan ge lite klarhet kring vad det är jag köpt.
    Bifogade filer

Oj, den har ar svar, jag skriver en rad for jag far Spanska Tallavera vibbar pa den har....bara kanslor men den lite nyare Tallaverkeramiken gar at detta hallet.....Jag har en gang i tiden kopt en storre pjas an din i Tallavera de la Reina dar jag kunde svara pa att locket inte var orginal men lat mig overtygas att sa var fallet...ja du, osaker....
    PS. jag tror du kopte den for storleken....
    Last edited by Andres; 2010-06-20, 22:53.

Comment

Tillverkad i Kina eller grannländerna av kineser för inte så länge sedan!

Comment

Tack för svar Andres!
        Tallavera, intressant, där är jag totalt novis, måste kolla upp det. Har för mig att det diskuterades om en sådan kanna för ett tag seda här på PES.
        Va!? Har du köpt en ännu större än den jag har
        Ja, jag får väl erkänna att det var storleken jag föll för.....
        Guilty as charged

Har du någon bild på din pjäs eller liknande från Tallavera?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Tillverkad i Kina eller grannländerna av kineser för inte så länge sedan!
          Var också inne på Kina från början.
          pratar vi andra halvan eller sent 1900-tal?
          Turistpryl eller Orient-affär, kanske

Comment

Den är uppenbart inte gjord i bedrägligt syfte. Dekorativ och förmodligen såld i en orientaffär eller inredningsbutik. Sent 1900-tal eller ev så ny som 2000-talet.

Comment

En sak ar saker, den har lite alder...det som talar for Kaptenen ar att Tallaverakeramiken i regel ar signerad pa ett eller annat sett.....skillnaden mellan gammal och ny Tallavera ar jattestor, den aldre keramiken har mycket farger, en nyare mycket mer blavitt.... PS. Den unan som jag refererar till ar inte i min ago langre....
              Last edited by Andres; 2010-06-21, 07:30.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Den är uppenbart inte gjord i bedrägligt syfte. Dekorativ och förmodligen såld i en orientaffär eller inredningsbutik. Sent 1900-tal eller ev så ny som 2000-talet.
                Ja, där ser man
                I objektsbeskrivningen stog det att urnan "bör vara äldre då den kommer från mormors hem". I dekorativt syfte fungerar den säkert, men nu står den här hemma som ett monument över mitt impulsköp.

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                En sak ar saker, den har lite alder...det som talar for Kaptenen ar att Tallaverakeramiken i regel ar signerad pa ett eller annat sett.....skillnaden mellan gammal och ny Tallavera ar jattestor, den aldre keramiken har mycket farger, en nyare mycket mer blavitt.... PS. Den unan som jag refererar till ar inte i min ago langre....
                Har kikat lite på Talaverakeramik. Mycket snygga saker!
                Tycker det mesta jag sett ser ut att ha lite bättre kvalité vad gäller dekorationen, än vad min lockurna har. Fick mig även en liten snabblektion i historien bakom Talaverakeramik:

Comment

Tack Andres!

Bra att få klargjort att man måste lägga till "de la Reina" i sökningen för att det ska bli rätt.
                  I informationen i länken jag lade ut står det mycket riktigt att
                  trots att det var spanjorerna som introducerade Talaverakeramiken så används ironiskt nog termen Talavera oftare i Mexico än i Talavera de la Reina i Spanien. (?)

Det ska också finnas flera teorier hur Talaverakeramiken ursprungligen uppstod i Mexico. Den mest erkända är att spanska munkar från Santo Domingo-klostret i Puebla i Mexico, sände efter hantverkare från Talavera de la Reina för att lära den infödda befolkningen i regionen hur de skulle arbeta leran, så att de kunde skapa föremål liknande de som tillverkades i Spanien. De ville dekorera kyrkor och kloster med kakel och skulpturer tillverkade i Talaverateknik.

Den infödda befolkningen hade redan flera skickliga keramiker och en lång tradition av tillverkning av lergods, men de visste inte hur man skulle använda en drejskiva eller hur man gick tillväga för att tennglasera keramiken, vilket är ett av de mest karakteristiska dragen för Talaverakeramiken.

Det finns dokument som bekräftar att det fanns ett flertal hantverkare från Talavera de la Reina i Puebla i Mexico under 1500-talet.

Du känner säkert till historien Andres, men jag skrev om det finns andra intresserade.
                  Du får gärna rätta om något i informationen inte stämmer.
                  Också bra att få lära sig skillnaden, då begreppet Talavera-keramik lätt kan blandas i hop då uttrycket både används på keramik från Talavera de la Reina i Spanien och keramik från Mexico.

Ett par bra saker har mitt impulsköp fört med sig, jag har fått information och möjlighet att se bilder på Talavera-keramik.
                  som jag inte visste om förut.
                  Har också fått en känsla för möjligheten att det är kinesisk nyproduktion av Kaptenen.

Min slutsats får bli den att:

Av erfarenhet blir man vis,
                  och storleken gör att man kan förlora omdömet....

Comment

Sa sant, sa sant...har lite hur beslacktade alla olika landers keramikstilar ar.........

Comment

Lite om staden, (pa engelska), dar jag varit vid ett flertal tillfallen....utover keramiken ett urtrist stalle som kompenseras av att det ligger i Toledoregionen pa La Mancha och Toledo ar mycket trevligare och med mer Spansk historia (men heller ingen av mina favoriter pa den spanska hogplatan).......det finns battre stallen att besoka i Madrid regionen...

Comment

En tidigare palaver om Talavera, med Andres, har redan erforits - och vi satt då på varsin sida om Atlanten i sakfrågan.
                        Ha.

Men det är faktiskt inte omöjligt att han har rätt, även om det är typiskt kinesiskt utformade lotusblad runt halsringen. Glasyr och utseende säger också mig att bojanerna inte är äldre än de V-ställda jeansens intåg i Sverige.

Comment

Tack för länken!

Snöade in lite på spansk historia och passade på att läsa lite om Toledo också.
                          Läste faktiskt spanska i skolan, men har glömt det mesta förutom artighetsfraser och en del mindre fina ord som jag lärde mig av utbytesstudenter från Mexico.
                          Vill dock minnas att Reina betyder drottning. Så Talavera de la Reina borde betyda Talavera(?) av Drottningen, eller Drottningens Talavera.
                          När jag läste om Toledo fick jag också lära mig om Juana I de Castilla, "Juana la Loca"
                          också känd som "Johanna den vansinniga" här i Sverige. Syster till Catalina de Aragón y Castilla eller Katarina av Aragonien, (i Sverige),
                          som var gift med Henry VIII av England.
                          Fick mig ett litet skratt då "Johanna" och jag delar samma förnamn.

Vidare intressant att läsa om Toledos historia. Lite hemskt men tur för eftervärlden att Toledo under en lång period hade kraftigt försvagad ekonomi, vilket medfört att stadens rika kulturella och arkitekturiska arv bevarats.

Sedan kan man ju inte låta bli att tänka på det fantastiska svärdet i filmen "Highlander"

-"It´s a Toledo-Salamanca!!!"

Vad jag förstår är Toledo och Salamanca två helt olika städer, så Toledo-Salamanca är väl bara hittepå.
                          Men helt sant att Toledo är känt för sin vapentillverkning:

"The manufacture of swords in the city of Toledo goes back to Roman times, but it was under Moorish rule and during the Reconquista that Toledo and its guild of sword-makers played a key role. Between the 15th and 17th centuries the Toledo sword-making industry enjoyed a great boom, to the point where its products came to be regarded as the best in Europe. Swords and daggers were made by individual craftsmen, although the sword-makers guild oversaw their quality."

Källa:http://en.wikipedia.org/wiki/Toledo,_Spain

Nu har jag pladdrat på lite off topic, men tycker att historia är intressant.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Tack Gideon!
                            det var den diskussionen jag for efter förut.
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Men det är faktiskt inte omöjligt att han har rätt, även om det är typiskt kinesiskt utformade lotusblad runt halsringen. Glasyr och utseende säger också mig att bojanerna inte är äldre än de V-ställda jeansens intåg i Sverige.
                            Den kanske rent av är årsbarn med mig

Comment

Working...
                            X