Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tekanna? Tekopp? Vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tekanna? Tekopp? Vad är det?

Vad ska denna användas till? Min första tanke var tekopp, men varför en hällpip då? Tekanna? Utan lock så håller den knappast värmen någon längre stund. Nån som har en aning om vad den kan tänkas vara avsedd för? Den har en diameter på 15 cm och en höjd på 9cm.
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ingen som har någon teori om användningsområdet på den här?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Har ingen aning om hur den ska användas, men skaparen borde kunna tala om det.
      Signaturen är svår att tyda, men med mycket god vilja kan vi kanske få det till jnl och då blir långskottet John Nielsen-Lind.
      Varför inte fråga honom på Åfors Keramik? Han amvänder iallafall samma blå glasyr.

Comment

Tack för ledtråden. Har nyss mailat Åfors Keramik så vi får se om det är ett långskott som går hem.

Comment

Jag har nu fått svar från Gitte Lind på Åfors keramik. Hon säger att det inte är John som gjort den här mystiska grejen, tillbaka till ruta ett alltså.

Comment

En fiffig tekopp tror jag det är =)

Comment

Ingen aning om vad det e..men en tanke om att det kan vara översta delen av en tekanna med två kannor..denna skulle man då använda till att så att säga brygga teet..o sen ha hett vatten i den undre delen för o spä med..typ en turkisk tekanna

Comment

Ja, nån form av tedrickning har ju korsat mina tankegångar också. Men som sagt, varför skulle det vara en pip på en kopp? Eller varför göra en liten kanna utan lock? Frågorna kvarstår.

Comment

Man ska nog lägga te i den lilla behållaren med hål i, sedan häller man på varmt vatten, väntar några minuter tills det är klart och häller över till en annan kopp. Eller? Så skulle jag göra =D

Comment

Ja, visst skulle man kunna göra så, men varför? Hålen i tebladsbehållaren är för stora, så teet skulle ändå blandas med vattnet, värmen försvinner medan teet drar om det inte finns ett lock, och framför allt, det blir mer disk! Detta kanske skulle tyda på att det är en kvinna som ligger bakom (nej, jag har inga fördomar, men kvinnor tänker faktiskt inte så )

Comment

Ja speciellt logiskt e det kanske inte..men skaparglädjen e nu inte alltid logisk

Comment

Måste det finnas logik i allt? ;-) Det viktigaste är att din "kopp" är fin eller hur? =D

Comment

Nejdå, det allt måste inte vara logiskt, men det skulle vara kul att veta hur den här keramikern tänkt. Vi har ju alla varit helt inne på att det har med te att göra, men det kan ju vara helt fel. Kanske är det en riktigt fiffig pryl till något som man inte alls tänker på förrän man vet svaret. "-Ja just det! Vad smart." Annars kan den ju vara som engelson sa, skapad i glädje utan tanke på någon mer funktion än att sätta myror i huvudet på någon.

Comment

Working...
                          X