Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsrengöring ala Joakim Bengtsson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Porslinsrengöring ala Joakim Bengtsson

Hej, var det någon som såg Antikrundans antikskolainslag om rengöring av porslin där Joakim Bengtsson visade sin metod med, ugn och kaustiksodakok? Det inslaget har funnits på svt Play fram till nyligen med tagits bort. Jag kommer inte ihåg tid i ugn och mängden kaustiksoda, alltså receptet helt enkelt. Någon som kommer ihåg? Jag har börjat testa första steget, med en liten Pryoskål i ugnen och det ser lovande ut. Det sipprar ut en hel del gammalt mojs, så det skulle vara intressant att fullfölja.

MVH/ BP

Sa han något om hur det är att använda det till vardags senare? Vet att en del använder vätesuperoxid (tror jag det heter) och att när man sen använder tex tallriken så avger den en doft av det, speciellt om den blir varm.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag minns inte heller detaljerna. Maila honom och fråga: joakim@hav.se
      www.starkeld.com

Comment

Var det inte 45 min i 100 grader, och sedan koka 5 min i vatten. testa med maskindiskmedel.

Comment

Jag har skrivit och frågat. Vi får se om det kommer något svar.
          Återkommer.
          B

Comment

Som jag minns var det: c:a timmen i ugnen i 100gr och koka sedan i 5 min. i 5liter vatten och 1dl kaustiksoda. Gör om proceduren tills resultatet blir bra.

Comment

Det låter bekant, men, var det verkligen så lång tid i ugnen? Proportionerna vatten/kaustiksoda stämmer nog. Och koktiden också.

Comment

Porslinet skall stå inne så länge att fettet börjar sippra ut. Det tar nog en stund innan något händer. Kan tänka mig att det går fortare vid andra omgången. Vi får se om du får svar. Glöm inte att använda handskar, sodan är frätande. Håll nosen borta från kokkärlet också för den delen.

Comment

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
                  Var det inte 45 min i 100 grader, och sedan koka 5 min i vatten. testa med maskindiskmedel.
                  Detta stämmer helt korrekt mot det jag kommer ihåg att han sa. Har nämligen testat det på ett gammal kinafat. Dock med diskmedel och inte med kaustiksoda som han använde i programmet. Tror man ibland behöver upprepa proceduren 20-25ggr. Sörj för god ventilation då hela min lägenhet luktade fränt varje gång jag körde in det i ugnen. Nu gjorde jag det bara 5 ggr, men visst blev lite bättre och oj vad det rann fett/skit i början.
                  Pes är mitt google.

Comment

Hallå,
                    Såg inte det där programmet, men är ändå väldigt tveksam till metoden med ugn och soda. Jodå, det blir snyggare, men hur länge? Sprickorna i glasyren kommer att samla fett igen....
                    Däremot har en samlare berättat att man kan renovera gamla tallrikar etc genom att låta bränna dom igen. Men vadå? Charmen hos åldrigar ligger väl i rymkorna. So Long,,,

Comment

Varningsmeddelande om rengöringen med kaustiksoda

Det var ett tag sen den här tråden var igång och jag har inte testat metoden förrän nu.
                      Jag ska först nämna att jag inte fick något svar på min förfrågan till Joakim Bengtsson. Jag fick tidigare ett tips i ett annat ämne om Björn Gremner, AntiWest, där fick jag trevligt svar snabbt. Det är olika.

Jag gillar inte värmen något vidare så jag tänkte att jag skulle fixa lite inomhus. Jag fick det hett om öronen utan att vara i solen.

Jag klarade mig fysiskt och inget blev förstört, så det är ok, men,,
                      Vad jag kanske borde ha fattat är att det inte är så lämpligt med aluminiumkastrull. Jag tyckte Joakim hade det på inslaget i TV men det ska säker vara rostfritt.
                      När vattnet börjat koka hällde jag försiktigt och i små portioner ner kaustiksoda.
                      Det började bubbla och sjuda för fullt och det stänkte över på min keramikhäll som jag trodde skulle bli förstörd. Ångan påverkade fläktgallret så det började droppa fett, trots att jag håller rent så är det kanske några veckor sen den blev rengjord. Slog av platta men det bara fortsatte att sjuda och bubbla. Vid det här laget var jag skraj. Det fortsatte bubbla även fast jag tog bort kastrullen från platta. Det var då det började gå upp för mig att det var någon reaktion med aluminiumet.
                      Fan! Ska det gå hål i kastrullen!!
                      Fyllde på med kallt vatten och kunde så småningom ta bort kastrullen från spisen när det minskade att ryka. Jag tömde ur med hjälp av ett rostfritt mått samtidigt som jag lät kranvattnet rinna ordentligt, tömde alltså ur i etapper.

Det här blev ett långt inlägg, förmodligen i terapeutiskt syfte.
                      Nåväl, det blev en massa extraarbete men ingen test på om det funkar, skålen i ugnen fick kallna och jag lyckades snygga upp efter experimentet utan annan skada än en aluminiumkastrull som nu är rejält uppluckrad invändigt och en del fläckar här och där. Köksgolvet blev också lite fläckigt på några ställen. Jag själv blev riktigt skärrad. Dom här raderna lugnar ner.

Jag tror på metoden men det gäller att arrangera allt så det funkar.

Mitt råd, var väldigt försiktig och tänk efter före!

En Börje som just har slutat skaka/ Hälsningar

Comment

Otäckt, viken tur att det slutade lyckligt, en förstörd kastrull är mycket bättre än du hade fått kaustiksoda i ögonen, då hade det kunnat slutat riktigt illa.
                        Last edited by Maria; 2010-07-04, 23:23.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Ja verkligen otäckt. Tack för varningen!

Comment

Skulle aldrig i världen utsätta mina, en del 160 år gamla tallrikar för ngt sånt, får ju hjärtsnörp, bara av att höra det, de är ju gamla sköra.
                            När de skulle hämta tallrikarna, en del av de äldre från G-bergsbutiken,

sa Eva som äger butiken att de rörde försiktigt vid dem med vita handskar, tänk på små sprickor i emaljen, vatten rosor, hur blir guldet som är på vissa , nää fy jeda mig, det blir

torkning med urvriden trasa, inget annat, det är ju, för min del i allafall, lite kladdigt fett som det rör sig om.

Typiskt det sterila Sverige, hellre riskera sina älskade tallrikar än lite fett!!!

Comment

Working...
                            X