Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt ölstop.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammalt ölstop.

Jag skulle vilja ha hjälp med åldersbestämning av det här ölstopet. Min tyska är obefintlig, men jag tolkar texten så att det i "Stadt Mergentheim" firades ett hundraårsjubileum år 1906. Då borde väl stopet vara tillverkat också? Locket är väldigt mjukt, så tumgreppet är lite rundslitet. I stopet bakom hänkeln finns ett nummer,6103, och i botten en krumellur och 25.

Olle
    Bifogade filer

Texten behandlar ett infanteriregementes 100-årsjubileum 1906 och det är staden Mergentheim (sedan 1926 Bad Mergentheim) som uppvaktar med denna "Bierstein", så inget motsäger att ölstopet är tillverkat 1906.

Zur Erinnerung an die Hundert Jahr Feier des Regiments. (Till minne av regementets 100-års fest)
    Dem 2. Bat. Königl. Württ. Inf. Regts, No 122 Kaiser Franz Josef von Oesterreich. König von Ungarn (Kunglig Württembergska infanteriregemtentet, No 122 Frans Josef av Österrike., Kung av Ungern, 2. bataljonen)
    Gewidmet von der Stadt Mergentheim (Tillägnat av staden Mergentheim)

Füsilier-Regiment „Kaiser Franz Joseph von Österreich, König von Ungarn“ (4. Württembergisches) Nr. 122 in Heilbronn und Mergentheim (II. Bataillon)
    http://wapedia.mobi/de/26._Division_...rttembergische)

2. bataljonen var förlagd i Mergentheim.
    Last edited by Kaptenen; 2010-05-15, 16:53.

Comment

Vad intressant! Ett så uttömmande svar är mycket värdefullt. Stopet får liksom liv i och med detta. Jag får skriva ut ditt svar och lägga det i stopet. Tusen tack Kaptenen!

Olle

Comment

Working...
      X