Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Importstämplade ballerinor i "originalkartong". - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Importstämplade ballerinor i "originalkartong".

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Importstämplade ballerinor i "originalkartong".

Hittade en liten papplåda med ballerinor stämplade ”Import” i en av mina porslinskartonger igår kväll. Köpte dessa på Tradera för flera år sedan utan att riktigt veta vad jag skulle göra med dom, vilket jag för övrigt inte vet än men jag tror att de får ligga till sig några år. Och under tiden de ”mognar” i min kartong tänkte jag att det kunde va skoj för er som inte redan sett detta, att se hur de små figurinerna packades inför färden över till Europa i mitten av 1900-talet.

Så några av mina tankar om importstämplat porslin med ”ballerinalådan” som utgångspunkt:
    Just dessa 24 exemplar bör ha skeppats till Europa från Japan efter det att Japans industriella standardiseringslag blev antagen 1949 - etiketten på kartongens kortsida med bl.a. texten JISZ500I (där JIS=Japanese Industrial Standard och Z=miscellaneous) berättar troligtvis detta. Vad 500I står för exakt har jag inte ännu listat ut, men om kartongen skulle ha etiketterats idag med ISO-standard så skulle där stått 5 siffror.

Det sägs allmänt att allt porslin märkt med ”Import” kommit till Sverige före 1950 och min låda ballerinor kan inte säga emot detta, men jag finner det svårt att se att det inte förts in dylika figuriner och annat i Sverige även efter 1950 endast märkt med ”Import”. Jag tror att många av dessa föremål kan ha förts in i landet även in på 50-talet och för att de krav ISO (som bildades 1946) skapade för import av bl.a. porslin skulle uppfyllas märktes lådorna och inte varje unikt föremål, med etikett om standard (som på min ”ballerinalåda”) och importen fortsatte som tidigare - från exempelvis Japan.

Är mina ballerinor tillverkade i Japan...? Ja, det vågar jag i alla fall inte jag säga säkert, även om det är sannolikt, då japanerna själva kan ha importerat dem från ex. Kina.

Detta skriver jag då jag sett sååå många olika solklara! tidsangivelser och ursprungsländer för tillverkning, på bl.a. Tradera och på olika hemsidor, vid försäljning av porslinsföremål med denna vanliga stämpel – som använts under så många år och i så många olika länder.

Fler tankar om ”importstämpeln” ? Hur nära sanningen kan vi komma i detta ämne här på PES?
    Bifogade filer

Jätteintressant. Tror precis som du att de är någongång från 50-talet. Jag tror de är tillverkade i japan också... Kul att se att de har lite olika hårfärg, trots försöken att göra dem så lika som möjligt. Påminner lite om en film av Busby Berkeley, när de står och poserar i lådan!
    Bifogade filer

Comment

Såg igår på loppisen en japansk tallrik av satsumatyp med stämpeln UDENLANDSK IMPORT. Ja, varifrån importerar man om inte från utlandet?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Jätteintressant. Tror precis som du att de är någongång från 50-talet. Jag tror de är tillverkade i japan också... Kul att se att de har lite olika hårfärg, trots försöken att göra dem så lika som möjligt. Påminner lite om en film av Busby Berkeley, när de står och poserar i lådan!
        Hallå Peter,
        En komplimang i nattens sena timma.
        Genial illustration.
        So long...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Associationer till Broadway... det hade jag inte väntat mig riktigt - Busby Berkeley kanske också hade en sån här låda hemma

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Såg igår på loppisen en japansk tallrik av satsumatyp med stämpeln UDENLANDSK IMPORT. Ja, varifrån importerar man om inte från utlandet?
          Haha, ja inte nog med att det råder förvirring i hur stämplarna uppkommit... en del tillverkare och importörer har tydligen bestämt sig för att kommande köpare behöver lite extra kryddad information för att "slå till".
          Last edited by brattensby; 2010-05-11, 00:17.

Comment

Den här lådan "känner jag igen", eller så finns det två till, och de visades för flera år sedan på Antikprat. Lika intakta, som väldigt sällsynta i museiskick. (Sånt har ett speciellt namn på engelska, men vilket?)

Också då var Japan - inte Kina - på tapeten. Idag vet vi också att några amerikaner hjälpte till efter kriget, innan japanerna blev sina egna entreprenörer av exportgods.

Det borde gå att identifiera företaget som antingen tillverkade eller återförsålde dem, vilket förstorade etikett visar med sitt J.P.I.C..
            Company borde det rimligen sluta på, och Lefton var en typisk, driftig affärsman och han är en bra jämförelse.

I annan tråd har vi samma sorts diskussion:
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Den här lådan "känner jag igen", eller så finns det två till, och de visades för flera år sedan på Antikprat. Lika intakta, som väldigt sällsynta i museiskick. (Sånt har ett speciellt namn på engelska, men vilket?)

Också då var Japan - inte Kina - på tapeten. Idag vet vi också att några amerikaner hjälpte till efter kriget, innan japanerna blev sina egna entreprenörer av exportgods.

Det borde gå att identifiera företaget som antingen tillverkade eller återförsålde dem, vilket förstorade etikett visar med sitt J.P.I.C..
              Company borde det rimligen sluta på, och Lefton var en typisk, driftig affärsman och han är en bra jämförelse.
              Jahaja, lådan känns igen från Antikprat... då är min "ballerinalåda" ytterligare en eller så är det den tidigare ägarens ena låda.

Det där engelska ordet kan jag inte Gideon... rare kanske... men jag har en teori om J.P.I.C. som jag tror hör ihop med JIS (Japanese industrial standard) och är en förkortning för den organisation - tillsyningsmyndigheten eller vad det kan kallas, som skötte kontrollen av export av dessa typer av varor från Japan vid den tiden.

Att "googla" på Japan är lite knepigt men jag har hittat antal organisationer/föreningar/sällskap på samma adress i Nagoya och de verkar knutna till en organisation/förening/sällskap som heter "Japan Pottery Design Centre" (som utför design- och kvalitétskontroll på exportporslin idag och som jag för övrigt hittills hittat info om från 1961 och framåt) varav en av dessa är "Japan Pottery Inspection Association" - (dessa organisationer har idag för övrigt samma adress som det amerikanska konsulatet i Nagoya hade mellan 1920 och tills Japan trädde in i 2:a världskriget... vilket förmodligen bara är en slump...)

Nåväl, då association och corporation används till synes slumpmässigt hos andra organisationer som utför kvalitétskontroller ex. "Japan Plywood Inspection Corporation", "Japan Pickles Inspection Association", "Japan Frozen Foods Inspection Corporation" och "Japan Pineapple Importers Association" så tänker jag att det kan vara så enkelt som att "Japan Pottery Inspection Assiciation" är samma typ av organisation/förening/sällskap som J.P.I.C. och att det skulle kunna stå för "Japan Pottery Inspection Corporation" som därefter fick namnet "Japan Pottery Design Centre"... ...puh, nu blev det rörigt! men det är tillsvidare min teori om vad J.P.I.C. betyder.
              Last edited by brattensby; 2010-05-11, 18:01.

Comment

Kan uttrycket som herrarna far efter och som betyder i nyskick månne vara
                "mint condition".

Comment

Häromdan slutade jag äntligen fara i det där ärendet om speciellt namn för sådant som aldrig använts.

NOS, New Old Stock, är ordet!

Kopierar in en förklarande och rätt rolig text från eBay, eftersom den inte stannar där för evigt:
                  "What the heck is "NOS"?
                  Why do sellers use this word or acronym and what is the hidden meaning behind it?

NOS, or New Old Stock, as you see sellers use in their listings... They refer to Old items that have been sitting around for a very long time.
                  So in their eyes, since it wasn't used, it's considered New! But its old. Therefore, it's New but aged.

In my eyes, this means absolutely nothing and just a desperate selling tactic to get buyers to buy their new products, passing them off as old or antique, when they really aren't. Everyone knows people will spend a little more money on something that is aged/antique rather than something brand new, for the nostalgia of it. Sellers know this all too well.

So be aware of anything that states it's "NOS", or New Old Stock. Good chance, it's really a Brand New item, but the Seller is just trying to pull the wool over your eyes to make it seem like it's old or antique, just to get a few more dollars from an unsuspecting buyer who doesn't know any better.

I sell and I also buy on ebay. I would never buy anything that is stated as NOS!
                  Either it's new, or it's old."

Comment

Har ännu så länge ej fått några mailsvar från Japan men det är ju ett land långt bort så det kanske tar lite tid

24st Busby Berkeley inspirerade "NOS" ballerinor i mint condition förpackade i sin från utlandet samtidigt importerade originalförpackning... tack Peter, prylsnubben, Kapten och Gideon... nu har jag ju "Traderarubriken"

Comment

Poängen med NOS, gick faktiskt artikelförfattaren förbi och saken är ju den att oslitet skick betalas bäst.
                      Det är givet att en ballerina (statistiskt sett) förblir orörd, när hon står mitt bland 23 andra. Stött och berörd är inte bara känslor, även om hon står i ett hörn...

Men Traderarubriken är rätt så utmärkt.
                      Jag skulle annars stoppa in orden i en shaker och lägga ut dem på annorlunda vis, och komprimera till högst åtta ord på rad.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Men Traderarubriken är rätt så utmärkt.
                        Jag skulle annars stoppa in orden i en shaker och lägga ut dem på annorlunda vis, och komprimera till högst åtta ord på rad.
                        Förslag :
                        24 st samtidigt importerade förpackade i sin "NOS".

Comment

Working...
                        X