Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ett gammalt otroligt vackert fruktfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ett gammalt otroligt vackert fruktfat

Det här fruktfatet är mig mkt kärt, jag ärvde det av min farmormsom själv älskade att gå på auktioner

Det har en konstig stämpel förutom siva i blått är det inpräntat en stjärna under denen3a och så en stjärna, dessutom står det 2 o under 1647 el 49

Den här har jag naturligtvis tänkt behåla men skulle vilja veta varifrån den kommer ung tidsålder oc ung värde

Förstår inte varför alla är så rädda för att tala om ung värde??

Det är massor av er där ute som kan sååå mkt, hjälp mig o det är trevligt om fler svarar så man lixsom är med i era samtal
    Bifogade filer

Jag tror att det är Engelskt och från ca 1880-talet. Tyvärr känner jag inte igen dekoren och kan inte heller gissa tillverkaren. 1647 är dekorens nummer. Det här kan visserligen användas som fruktfat, men har ursprungligen varit en karott till en matservis.

Comment

Hallå AnneStig,
      Trevligt takfat, men jag tror det blir svårt att hitta kopparna, här i Sverige. Karotten är som Perter säger engelsk och har drag av kineserier, kommer att tänka på servisen Japan från samma tid.
      Jag tror att farmor hade en servis med dekoren, eller väldigt likartad, och jag blir hungrig när jag ser din karott med nyskuren sparris eller sockerärtor med smör.
      Värdet? Ringa. Om någon samlar på din dekor kanske han eller hon vill betala ca 2000:- men jag tror nog att värdet ligger på ca 300:-. So long...

Comment

Jag håller med både Peter och Kim.

SIVA är svårt att söka på, eftersom guden Shiva/Siva spökar, dock har jag funnit 12 lunchtallrikar från en servis som skulle kunna vara densamma. Jag lärde mig på kuppen, att dessa engelska (även en del amerikanska tillverkare) tillverkade dessa imari-liknande serviser från 1820-talet till början av 1900-talet och att de går under samlingsnamnet "gaudy welsh", dvs pråligt walesiskt.

Last edited by Kaptenen; 2010-04-19, 17:46.

Comment

Tack

Tack för att ni bryr er o svarar så jag snart kan vara "med o leka"

Det värmer hjårtat när andra bryr sig o vill hjälpa, precis om jag vill!!!

Comment

Hallå Kapten,
            Klart att Imari var rätt kurs, både mot Kina och Japan. Made in England. Nu i Sverige. Grattis annestig, visst får alla vara med och leka och lära. So long...

Comment

Working...
            X