Nätloppade detta ufo för ett tag sedan men har kört fast i jakten på märkningens ursprung. Rätt misslyckad glasyr, eller målning kanske man ska säga, fast tanken är rätt god. De grönbruna partierna har det skett någon form av reaktion och bubblor uppstått. Drejad är den. Någon som har en susning?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Drejat Ufo med halvknackig glasyr
Collapse
X
-
För mig verkar vasen bara ha varit ämnad för glasyrtest av kulörer, och inte för avsalu.
Det är synd om ursprunglige ägaren (krukmakaren) inte kan spåras, men åtminstone orten som nätsäljaren i sin tur loppade den borde kunna röjas.
Har vridit på en av bilderna och där framträder ett B, föregånget av en annan bokstav, eller så är det helt sonika bara siffror.
Möjligen kan man också se ett W istället.
Svårt det där!
-
Om det är samma person som dekorerat och märkt den, vilket naturligtvis inte går att säga ännu... men ändå, så kanske det går att hitta från vilket håll han eller hon har fört penseln vid dekoreringen och utifrån det är det kanske möjligt att finna var början och slut är i märkningen... en tanke...
Comment
-
Ja, du Gideon, det var en lurig märkning... två mer eller mindre lod- eller vågräta streck tillsammans med B, E, M, W eller 3 lite beroende på hur man ser på den... eller rentav ett R och endast ett streck... som då skulle kunna vara ett I...?
Det enda jag riktigt kan våga tro på, å ändå inte, är att det "lite hastigt" har märkts med 113 och då är det första strecket draget från vänster till höger, det andra från höger till vänster och trean ristad uppifrån och ner.
Misstänker att det inte var till hjälp men gudarna ska veta att jag försökt
Comment
-
Ditt försök är gott nog, och det är bättre än att inte låta en tanke alls ägnas åt frågan.
Bottnen röjer också fler färger än vad som är normalt...
Signeringen är nog en notering av något slag och jag tror inte att vi kommer längre, såtillvida inte E.B. har egna tankar eller information om varifrån vasen är köpt och så vidare.
Även om den kan ha förlorat sin identitet, så är den riktigt trevlig för den helt inbitne keramiknörden av krukmakargods.
Comment
-
Kul att ni jobbar på med Era tankeknölar. Vasen är köpt på Tradera och säljaren var från Skaraborg om jag nu inte missminner mig. Ingen mer info än så kan jag bidra med. Så som lite av en nörd så håller jag med om trevligheten och låter den vara ett ufo.......för tillfället.
Comment
Comment