Finns det någon som vågar sig på att tro något om min anonyma, ganska stora, porslinskatt. Den hade påklistrat papper under både på tassar och bak. Det pappret var så solkigt och fult så jag tog bort det. Fick jobba en hel del innan jag fick bort papper och klister. Hoppades att det gömde sig en stämpel under men icke. Katten är i mitt tycke välgjord och av god kvalitet. Den är c:a 30 cm lång och 20 hög. Jag vill ha förslag på ursprung. Tack.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Anonym porslinskatt
Collapse
X
-
Ja, där går våra åsikter isär. Jag tycker det är ovanligt själlös katt, sprutmålad och felskulpterad. I Italien har det tillverkats stora djurskulpturer under senare tid. Undrar om den inte kan vara därifrån. Troligen såld i en inredningsbutik (pga storleken).
Comment
-
Under tassen (längst ner på tredje bilden) syns en gjutskarv, vilket borde innebära att hela katten är gjord i ett stycke. Man sätter ihop delarna i en gipsform, häller i flytande porslinslera, låter gipset suga upp fukten i leran som ligger närmast, häller ut "kärnan" av fortfarande flytande massa genom hålet i undersidan, öppnar gjutformen varvid man har en komplett katt. Ett synnerligen enkelt tillvägagångssätt, som jag inte alls känner igen att man skulle ha använt sig av i tyskland. De tyska figuriner jag har sett har varit gjorda av sammansatta delar.
Comment
Jag vill ha förslag...snälla snälla...
Comment