Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön vas signerad ms. Vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Grön vas signerad ms. Vem?

Vasen är 11 cm hög och djupmärkt samt signerad ms. Är det någon som känner igen denna?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
    Vasen är 11 cm hög och djupmärkt samt signerad ms. Är det någon som känner igen denna?
    Signaturem M S brukar stå för Mari Simmulsson Upsala Ekeby. Men jag känner inte igen signaturen ändå. Har sett flera varianter, men inte denna.

Comment

Nä jag får det inte heller till att stämma med Mari S. Den är djupsignerad med samma stil som den skrivna, men det är cirkeln med 3 streck i kors som får mig mest förbryllad.

Comment

Kan det vara Mona Saad? Signaturen påminner om hennes, se sid 152 i boken Svensk keramik under 1900-talet av Nyström.

Comment

Jag tittade lite på hennes signatur som finns avbildad i Vingedal men tyckte inte riktigt att det stämde, hon har en "arabisk" tvist på sin signatur. Jag har inte boken du refererar till så om du kan och vill så blir jag jätteglad om du kan lägga in en bild på signaturen däri.

Comment

Det är samma bild på signaturen i Nyström som i Vingedal. Vad jag tänkte var att din vas kunde vara gjord innan hon utvecklade sitt "bomärke". Det är ju ändå samma form på bokstäverna, fast den som visas i böckerna är mer stiliserad.

Men jag vet inte vad hon gjort för föremål så detta kan vara helt fel spår. Porslinsdockor var hennes specialitet står det i Vingedal, men vad gjorde hon mer?

Comment

Örebro Fajans ?
              Spännande......

Comment

Ja denna är en av mina UFO´n som fått vara kvar trots kraftiga utrensningar med jämna mellanrum. Den liksom bara ber om att bli identifierad och den kommer att få vara kvar fram tills dess, även om det tar några år till

Comment

Working...
                X