Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Signatur på keramikrelief efter Andrea della Robbia - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signatur på keramikrelief efter Andrea della Robbia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Signatur på keramikrelief efter Andrea della Robbia

Jag undrar ifall någon sitter inne med info om denna signatur, som finns på baksidan av en keramik/terrakottarelief föreställande Maria och Jesubarnet?

Last edited by Kaptenen; 2011-02-24, 15:22. Anledning: Ändrad rubrik för bättre sökbarhet

Hej och välkommen till forumet Amalia!

En bild av hela reliefen skulle underlätta, för då kanske man kan få ett uppslag varifrån den kommer.

Comment

ah, jag förstår, men det är inte min relief, men man skulle kunna säga att det nästan är en kopia av den här;

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Andrea della Robbia (1435 - 1525) Florens Italien!
        http://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_della_Robbia
        Jo, precis, men den här är ju inte gjord av honom, utan gissningsvis med hans verk som förebild.
        Det är därför jag är lite nyfiken på signaturen, eller om det ens är en signatur.

tack för engagemang!

Comment

Förstod det, annars hade det nog varit en världssensation. Jag har gått igenom Graesses italienska signaturer två gånger nu och ingen träff.

Jag skulle tro att kopian är gjord i Italien under perioden 1880 och därefter.

Robbiane som denna typ av keramik kallas, efter familjen De la Robbia, tillverkas än idag. http://www.labottegadellaceramica.it/
          Last edited by Kaptenen; 2010-01-30, 16:12.

Comment

Men tänk vad kul det hade varit om någon grävt fram något gammalt okänt verk så där från nån vind

Ibland är det ju lite svårt att veta om det är en signatur eller om det är någon markering som någon gjort i efterhand också. Men tack för infon och länken! Får se om det går att googla fram några fler tillverkare av Robbiane som kanske har historia med bilder och namn som skulle kunna passa till signaturen... Jag vet inte om det kan vara Ginori, Doccia? Fast de signaturerna kanske är med i Graesse (har inte den, tyvärr).

Comment

Ginori är med bland de italienska majolika-/fajansmärkningarna som upptar 64 sidor.

Comment

Working...
              X