Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner du igen randen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Känner du igen randen?

Ett litet detektivjobb:
    Här är en detalj av en tallrik från en bild i en bok (tryckt 1974). Jag tycker jag känner igen dekoren. Är det en möjligtvis en dekor från Gustavsberg eller är det ett anonymt restaurangporslin?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jag har en känsla av att IKEA i alla fall hade en liknande bård. Jag kan se kaffegods framför mig.

Comment

IKEA säger jag också.

Comment

Hmmm...det kanske är så.
        Undras om man kan hitta dem någonstans.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Man ser dem ibland på loppisar. Det brukar stå IKEA på baksidan, så folk känner nog att de inte är värda så mycket. Det finns matservisdelar också, ganska många om jag minns rätt. Bilden är lite lurig, för godset ser spräckligt ut. Den ska vara rätt kritvit och blank, troligen i hög kvalité och med bra tryck på linjerna som sitter fast.

Pröva att annonsera på blocket?

Comment

Innan jag ens scrollat ner och sett era svar så var min första tanke Ikea. Tror denna tillhör en servis som gavs ut runt slutet av 70, början av 80 talet. Portugisiskt porslin om jag inte minns fel.

Comment

Tallrik till julgröten

Här kommer en bild på den djupa tallriken. Jag tror att det finns både skålar och tekoppar förutom tallrikar.
              Bifogade filer

Comment

Nop. Inte Ikea. Den svarta linjen sitter på insidan på "min". Själva "spegeln" är också avskiljd från brämet med en liten kant eller "knyck". På andra bilder i kokboken ser man att godset är lite spräckligt, som om man pepprat det lätt. Jag tycker det är lite likt Lindbergs "Coq" i godset och modellen.
                Konfucius

Comment

Lars M:s tallrik var inte den jag tänkte på... Den svarta linjen känns för tjock, och den ska nog sitta på insidan. Men du har rätt i att det känns som annat gods. Kan det vara Höganäs? Eller rörstrands 1800-tal (jo, snarlikt finns då). Får man se mer av bilden. Jag tror jag kan se förbi ev matrester, men det kan vara lättare att identifiera modellen.

Comment

Hur ser den ut den där 1800-talarn, Gustavsberg eller Rörstrand med en fruktskål eller liknande i spegeln, Etruria eller något liknande. har inte den en röd kantrand med svart linje?

Comment

Lars H's bild visade en djup tallrik som saknade den inre linjen, men inte ens på de flata tallrikarna kommer man nära originalfrågan. Fotade dem igår för att ge er min minnesbild av dekoren.
                      Bifogade filer

Comment

Du menar kanske Etruria från Rörstrand E.B.?

Den finns att beskåda här och visst har den ränder men i lite andra färger.

Comment

Har 8 st såna här mattallrikar, med IKEA stämpel.

Comment

Working...
                          X