Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rar kaffekopp 17 el 1800 -tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rar kaffekopp 17 el 1800 -tal?

Denna lilla rara tingest undrar jag lite över
    Ser ut att vara litograferad dekor från kopparsnitt el dyl.
    Är det förresten en kaffekopp eller kan den ha använts till annat ?
    Får för mig att den skulle kunna vara tidigt 1800-tal kanske äldre ,kan den vara svensk? Känns i allafall europeisk
    Verjkar vara handdrejad samt lite charmigt ojämn i glasyr etc
    Bifogade filer

Det kan absolut vara en tidig kaffekopp. Jag är osäker på den tidigaste tillverkningen av flintgods, men tror att man gjort likadant i lång tid: Man har en gipsform på en drejskiva där man pressar leran mot insidan av formen. Koppens utsida formas då av formen, medan insidan av den/det som pressar. I de tidigaste kan det vara en fuktig trasa eller svamp som ger mönstret på insidan av koppen. Senare använder man ett skär som svarvar sig ner i koppen och skapar hålrummet på insidan. Troligen har man dock använt ett skär för att svarva till fotringens profil i denna kopp.

Comment

Kul!
      Vad tror du om åldern? Är jag ute och cyklar?

Comment

Hallå Masen, Peter vet, jag brukar gissa. Då säger jag 1700-talets senare häft och placerar den i Paris eller Rom. De djupa faten brukar skvallra om ålder. Läcker kopp trots visst slitage. Kaffe te, eller buljong? Det får storleken på koppen avgöra. So long..

Comment

Ha! Jag gissar också! Men de gånger det blir rätt har jag gissat på ett tillräckligt stort tidsspann, eller också är det något jag sett eller läst mycket om/av.

Vågar inte uttala mig om ålder, men inte senare än 1840-talet skulle jag tippa. Åt andra hållet utgör 1759 och Queens Ware (Wedgwood) en oöverstiglig gräns. Men sanningen ligger nog runt sekelskiftet 17/1800

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Masen, Peter vet, jag brukar gissa. Då säger jag 1700-talets senare häft och placerar den i Paris eller Rom. De djupa faten brukar skvallra om ålder. Läcker kopp trots visst slitage. Kaffe te, eller buljong? Det får storleken på koppen avgöra. So long..
            Ok,låter spännande att den överlevt mer än 200 år...
            Den är 8 cm i diameter och knappt 5 cm hög så det lutar väl åt kaffe?
            Kanske det druckits en och annan brännvinssup ur den också?
            Tack för er info

Comment

Hittade passande kanna lite otippat

Visst borde det vara samma tillverkare som varit framme trots annat motiv?
              Känns som om choklad kan vara ett alternativ med tanke på kannans storlek?
              Härlig dubbelhänkel med snygg infästning va?
              Ringarna i botten ligger lika som på koppen fast de inte är lika tydliga som på denne.
              Bifogade filer

Comment

Kannan har ett tryck som brukar kallas "tea party", som finns i olika varianter moderniserade efter det rådande modet.

Jag gissar utan att ha googlat att kannan är från 1790-talet. Materialet är flintgods och engelsmännen kallar det för creamware. Det finns en hel del tillverkare i Staffordshire som är möjliga så än så länge är det omöjligt att säga att kopp och kanna kommer från samma. Det är inte ens helt säkert att koppen är engelsk för jag får franska vibbar a amorinerna.

Comment

Vilken charmig kanna, Surmasen!

Comment

Tack! Jo det var lite osannolikt att jag skulle springa på den för 60 kr
                    Den har rätt bra gjorda lagningar men det visar ju bara att de haft för avseende att låta den leva vidare.
                    Den matchar ju dessutom koppen rätt bra !

Comment

Hallå Surmasen.
                      Kannan och koppen är som jag ser det inte släkt, men samtida. En kopp utan öron är det en liten skål, fransk eller italiensk, kannan engelsk. Men vad är det för färg på övre bården av skålen? So long...
                      Last edited by Kim von Platen; 2010-11-16, 16:52.

Comment

Kim!
                        Bården är chokladbrun ,samma färg som det övriga mönstret,även kannans mönster.
                        Vete sjutton om jag vill kalla den skål bara för att den saknar öron..

Comment

A Wedgwood creamware jug and cover, printed in black with the Tea Party, the reverse with a shepherd and his charges, impressed mark, c.1760, small chip to the cover, 13cm. (2)

Daterad till 1760 men klädseln och modet skiljer sig åt.

Odekorerad daterad till sent 1700-tal
                          Last edited by Kaptenen; 2010-11-17, 00:12.

Comment

Working...
                          X