Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rädda keramiken!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rädda keramiken!

Projektet handlar mer om att restaurera, än att renovera, det vill säga att återuppbygga nästan från grunden.
    Den som satt ihop modellplan som yngre, eller tycker om att lägga pussel, vet vad jag menar, och framför allt har gott om tålamod att vänta i dagar.

För en tid sedan köpte jag en fin gammal vas i ovanlig kulör - lila. Ännu oidentifierad, men gott och väl från 1910/20-talet och 23 cm hög.
    Jag såg fram emot leveransen, men blev minst sagt uppbragt vid upppackningen. Sedan dröjde det flera dagar, innan den värsta frustrationen lagt sig, likt en lätt höstförkylning.
    När jag andades bättre och hjärtat klappade mer normalt, gick jag igenom vad som kunde göras. Dokumentera alla moment, visa hur limningen gick till och så slutresultatet tillsammans med originalbilden längst ner, för er här på PES.

Vanligt Cascol trälim användes, och den har flera fördelar, inte bara för att den håller, utan också för att den går att ångra. Limma, trycka ihop, vänta en timma och sedan försiktigt dra, skrapa och gnugga bort överflödet, var det som gällde. Vanlig saliv är utmärkt att lösa intorkat lim med och så förstås papper. Vänta ett dygn tills nästa moment, för att vara säker på att den senaste lagningen håller.
    Håller ihop gör vasen också, även om man tar upp den i bara en kant och kan till och med taen svängom.
    Så det behöver man inte vara orolig för.

I nästan all keramik, i synnerhet vaser, finns spänning som vill frigöras och det hade den gjort i vasen också. Det går inte att få brottytorna helt jämna vid återförslutning runtom, utan vasen har så att säga expanderat. Vad som hjälper här, är typ en tandläkarborr eller drill, men en sådan äger jag inte, så det skippade jag. Med gott samvete, eftersom man kan lägga den limmade vasen i blöt ett dygn och göra om allt, som sagt.
    Det sista momentet - att "sätta locket på", väntar jag dock med, eftersom kanten runtom på ena sidan blir alltför mycket förskjuten för att det ska bli snyggt. Det är bättre att önska sig en liten handborr i julklapp, som kan slipa ner kanter och oönskade upphöjningar, för att få rätt nivå vid limningarna. Till sist blir det att kitta och retuschera.

Varför gjorde jag allt detta? Ja, först främst för att jag tycker att vasen är värd att rädda, för sin ålders skull och inte minst för att inspirera andra att göra samma sak - om olyckan skulle vara framme.

(Det finns två andra sorgeliga saker, också räddade, som kan visas - men bara om ni vill. Ett fat och en häst.
    Dessutom vore det roligt om det finns fler som kan visa egna räddningsuppdrag.)
    Bifogade filer

forts.
    Bifogade filer

Comment

Visst är det tråkigt när sådant händer. Det syntes redan på översta bilden att det var risk för detta. På den ihoplimmade vasen syns det också tydligt att det är en transportskada. En kraftig stöt mot livet. Nu ser man inte om det är lådan med urnan som fallit mot något hårt, eller om något tungt fallit mot lådan med urnan.

Det är alldeles för lite tidningspapper i kartongen för att det ska fungera. En lämplig packning av keramik och porslin innebär:
      1. Ett skyddande lager papper eller plast direkt runt föremålet, för att utjämna kantigheter och täppa till håligheter och förhindra nedsmutsning från packmaterialet (tidningssvärta).
      2. En styv kartong som tål stötar och som är betydligt större än föremålet.
      3. först ett lager stötdämpande material (hårt pressade tidningspappersbollar eller frigolitflingor eller bubbelplast. Sedan föremålet i mitten av kartongen med samma typ av fyllning mellan föremål och kartongvägg. Sedan ett lager fyllning överst innan kartongen försluts.

När man stängt kartongen och skakar HÅRT så ska det inte röra sig alls inuti.
      Kartongen ska ta upp alla stötar och föremålet ska "sväva" i mitten av förpackningsmaterialet. Är det så svårt att förstå?

Min "favorit" är tre assietter inslagna i tre ark tidningspapper och instoppat i ett flingpaket! Tror ni det kom fram helt?

Comment

Fantastiskt Gideon!
        Du skulle ju kunna jobba som konservator! Fantastiskt resultat. Vad har du använt för kitt och hur har du fått till färgnyansen och glansen på glaseringen? Detta inlägg gjorde verkligen att man tänker en extra gång innan man öppnar soppåsen.
        Lägg gärna in de andra föremålen också intressant att se före och efter.

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          3. först ett lager stötdämpande material (hårt pressade tidningspappersbollar eller frigolitflingor eller bubbelplast. Sedan föremålet i mitten av kartongen med samma typ av fyllning mellan föremål och kartongvägg. Sedan ett lager fyllning överst innan kartongen försluts.

Min "favorit" är tre assietter inslagna i tre ark tidningspapper och instoppat i ett flingpaket! Tror ni det kom fram helt?
          Lådan var smal för vasen och hade bara ett par centimeter tillgodo, men gott om plats på längden.
          Båda faktorerna har samverkat, för lite svängrum i lådan och naturligtvis posthanteringen, där man får lov att räkna med både tappat som tungt klämt av paketgranne.
          Men det ska ett paket enligt Dina föreskrifter klara, föreskrifter som jag håller helt och hållet med om - utom på en punkt. "hårt pressade tidningspappersbollar" ska det absolut inte vara. De fungerar som små betongbitar enligt min mening, och än värre är det det med vridna och pressade tidningark. Nej, de ska vara löst kramade för att få den där fjädrande effekten och varan får inte bli för hårt inbäddad.
          Det är en vanesak, och nybörjarsäljare borde gå på någon paketeringskurs...
          I det här fallet blev det inga problem med säljaren, som hade otur i att behöva uppsöka sjukhus och överlåta utskicken till en yngre, oerfaren förmåga.

Nej, assietterna rönte samma upplevelse som snart redovisade fat skulle jag tro.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Fantastiskt Gideon!
            Du skulle ju kunna jobba som konservator! Fantastiskt resultat. Vad har du använt för kitt och hur har du fått till färgnyansen och glansen på glaseringen? Detta inlägg gjorde verkligen att man tänker en extra gång innan man öppnar soppåsen.
            Lägg gärna in de andra föremålen också intressant att se före och efter.

Mvh Simco
            Simco, bra är jag inte.
            Den sista bilden visar vasen som den såg ut, innan den sändes iväg til mig. Det skär i hjärtat att se den, men det underlättar att ha gjort en kulturell välgärning - även om många samlare rynkar på näsan åt en liten godsspricka eller ett limmat handtag på något som kanske inte är så vanligt att få tag på.
            Det gäller att tänka musealt i de här sammanhangen, och med tiden kan en låda av samlat och lagat, lämnas över till något museum som vill bevara föremålen.
            Som nybörjare kan man först testa sig igenom de vanliga missgreppen på helt vanliga och billiga saker - av lergods. Porslin och trälim är ingen bra och hållbar kombination. Lergodset är sugande i sin porositet och binder därmed en limning starkare. Det kan funka på stengods också, om den inte är tätsintrad, som just porslin är.

Kitt, det finns flera att välja på, säkert i hobbyaffärer som Panduro, men det har jag inte tittat närmare på, utan tänker ta till hemmagjort. Det kommer vi till sedan, då slutfasen på det här fatet ska genomföras.
            Ett färgat kitt som blandas med det som blir över av flisorna. Smulad och mald.

Fatet är en pendang till hjortfatet i tråden Franzéns i Hovmantorp, och är absolut värd att rädda. Den anlände nästan som Peters assietter, tunt omlindad med bubbelplast och helt sonika bara instoppad i en platt låda.
            Jag kände hur innehållet studsade omlring i paketet på hemvägen. Resten är historia.
            Det finns flisor kvar att fylla i skårorna med, men då kom den lila vasen som ett avbrott. Fortsätter med det jobbet efter att all julstök är över.
            Bifogade filer
            Last edited by Gideon; 2009-12-12, 02:37.

Comment

Gud vad jag har letat efter hjälp för att laga ett keramikföremål, och så rätt som det är finns det här. Urnan/vasen är speciell för mig har ingenting av ekonomisk värde, men omtyckt av mig. Och jag hinner nog köpa en flaska cascol idag.

Comment

Usch ja, sa forfarligt deprimerande att se dessa krasade godbitar. Flingpaketet med tre vackra tallrikar kom ocksa till mig for nagra ar sedan. Urforbannad och ledsen slangdes allt i soptunnan, telefonsamtal till avsandaren, (gammal tant fran skogarna som var tacksam over lektionen hur man packar), pengarna tillbaka, depression och pa dag tre, ut till soptunnan, in med kraset och sa borjade restaureringen. I dag sitter de tre faten pa vaggen, visserligen i en mork horna i huset men jag ar glad att jag tog mig tid att radda det som raddas kunde...Tva av faten har jag visat har pa PES under vara diskussioner...Till slut, av alla paket jag emottaget under aren, (och det ar alltfor manga tycker min battre halft) har det bara hant en gang, resten har varit omsargsfullt packat av proffs och det tar jag av mig hatten for.....
                Last edited by Andres; 2009-12-12, 09:00.

Comment

Vill bara visa min serie av en tallrik som kom på posten...
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Vill bara visa min serie av en tallrik som kom på posten...
                    Inte kul!!!

Jag har också fått krossade leveranser ett antal gånger, mest glas. Brukar begära kompensation i proportion till hur många delar som gått sönder, och det accepteras av de flesta, utom de mest tjurskalliga som upprepar mantrat om postens slarv . Alla skadade gejer jag fått har varit undermåligt packade.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Simco, bra är jag inte.
                      Den sista bilden visar vasen som den såg ut, innan den sändes iväg til mig. Det skär i hjärtat att se den, men det underlättar att ha gjort en kulturell välgärning - även om många samlare rynkar på näsan åt en liten godsspricka eller ett limmat handtag på något som kanske inte är så vanligt att få tag på.
                      Det gäller att tänka musealt i de här sammanhangen, och med tiden kan en låda av samlat och lagat, lämnas över till något museum som vill bevara föremålen.
                      Ja jag tänkte väl, jag också På den sista bilden syntes ju inte ett spår!
                      Men jag tycker att du är duktig som restaurerar gamla föremål i alla fall!

Ett tips som jag har på restaurering av keramikföremål med blank glasyr som det finns skav på är ofärgat nagellack.
                      Hoppas ni inte ramlar av stolen och slår er hårt om jag gjort något helt galet? Lösningen är inte permanent, går lätt att ta bort med
                      aceton och lämpar sig bäst för prydnadsföremål, inte bruksföremål som ska diskas och dylikt. Jag har provat detta på ett mindre värdefullt föremål där glasyren skavts av, jag blandade till en mycket snarlik färg likt originalfärgen, med hjälp av akrylfärger, duttade på med en smal pensel, lät torka i ca 48 timmar och tog sedan ofärgat nagellack och duttade lite för att få en blank yta. Resultatet blev riktigt bra och är lätt att ta bort om man skulle vilja lämna in för proffesionell lagning i framtiden.
                      Dålig packning är tråkigt och beror oftast på packaren. Vissa saker är ju riktigt svåra att packa, mitt värsta föremål var en Primuslykta med ett supertunt glas, som dessutom hade en längsgående spricka. Jag packade i 2 timmar, dels själva lyktan som är i mässing, för att undvika bucklor, den emaljerade överdelen och tillsist mardrömsglaset i en egen låda, men i samma kartong, först silkespapper i massor, seden några lager tidningspapper och runt det några lager bubbelplast, jag hade magsår hela tiden tills varan kom fram hel utan kras.
                      Det jag sett på era bilder är att det bara virats bubbelplast runt föremålet, jag tycker som jag skrev ovan först silkespapper för att inte missfärga varan, sedan rejält med tidningspapper och sist bubbelplast och en massatidningspapper i kartongen förstås.

Comment

Peters bildexempel tycker jag är helt outstanding i klassen emballering.
                        Högsta poäng tilldelas härmed till paketeraren...
                        Tråden uppmanar förhoppningsvis andra säljare/sändare att skärpa sig, och att mantrat "Posten" tappat sin udd.

Bra inlägg av Dig, Simco och åtminstone jag sitter förhärdat kvar.
                        Ofärgat nagellack är ett gammalt tips, men akrylfärg skulle jag inte använda. Hellre då akvarellfärg, som man duttar på tills torkat resultat i nyans blir okej. Därefter dra så snabbt över med nagellack, att färgen inte hinner reagera och sen får torka ifred.

Den här tredje bildserien hoppas jag är de sista på mycket lång tid, och föreställer en ännu inte kategoriserad häst, som fick sin sockel kvaddad.
                        Emballeringen bestod endast av bitar av äggkartonger och uppblåst plast och en smal låda omlindad med blomsterpapper.
                        Dess frustande huvud får avsluta bildvisningen för min del, men jag hoppas att ni fortsätter visa rysanvärda exempel och lagningar. Jag återkommer när det gäller fatet, som sagt.
                        Andres kan ju visa sina limmade fat igen.
                        Bifogade filer

Comment

Limmade fat ja, i flingpaketet lag 3 tallrikar och en vas och skramlade. Visar orginalbilderna och darefter restaureringen...(OBS, det ar den lilla vasen som ar trasig)
                          Bifogade filer

Comment

Än en gång har en låda med kvaddat innehåll anlänt.
                            Vad har en del egentligen lärt sig om fysikens lagar?
                            Själva lådan var det enda emballaget kring skålen i rinnglasyrens 1920-tal.
                            Bifogade filer

Comment

Comment

Working...
                              X